Jordbävningskällor
Kursplan, Avancerad nivå, 1GE050
Kursen är avvecklad.
- Kod
- 1GE050
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1F, Geovetenskap A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 30 augusti 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
180 hp inklusive 75 hp fysik och matematik. Seismologi, 10 hp, och Kontinuummekanik inom geofysik, 5 hp, alternativt Simulering av geofysiska system, 10 hp.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- beskriva de viktigaste modellerna för sprickutbreddning i berg.
- redogöra principerna för dGPS och InSAR mätningar och kunna skatta osäkerheterna i dessa metoder.
- härleda sambandet mellan den seismiska moment tensorn och deformation i ett homogent material.
- härleda uttryck för deformation runt en kantförskjutning i ett homogent medium.
- bestämma källparametrar utifrån observationer av deformation i närområdet av ett jordskalv.
- bestämma källparametrar för stora jordbävningar med hjälp av seismologiska observationer inom bredbandsområdet inklusive jordens egenoscillation.
Innehåll
Spröd uppsprickning av berg, friktion i berg, förkastningsmekanik, jordbävningsmekanik, den seismiska cykeln, Greens funktioner för elastiska vågor. Bestämning av parametrar utifrån observationer i närområdet. Bestämning av parametrar för punktkällor utifrån teleseismiska observationer. Mätning av geodetiska deformationer med hjälp av GPS och InSAR. Relationen mellan geodetiska deformationer och punktkällor på djupet. Distribuerade källor och den matematiska beskrivningen av dessa. Seismotektonik. Jordbävningsprognoser och riskbedömningar.
Undervisning
Föreläsningar, inlämningsuppgifter, problemlösning och datorberäkningar.
Examination
Skriftlig tentamen (2 hp), inlämningsuppgifter (2 hp) och muntlig presentation (1 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.