Hållbar verksamhetsutveckling
Kursplan, Grundnivå, 1TG297
- Kod
- 1TG297
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik G2F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 25 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
60 hp industriell teknik inklusive Hållbar utveckling, CSR och livscykelanalys, Verksamhetssystem och ledning samt Lean management.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- analysera hållbarhetsrapporter,
- upprätta en hållbarhetsrapport för en industriell organisation enligt riktlinjer från Global Reporting Initiative (GRI),
- integrera hållbar utveckling i verksamhetssystem,
- redogöra för hur klimatpåverkan rapporteras samt vilka ekonomiska och politiska styrmedel som används,
- tillämpa ramverket för strategisk hållbar utveckling (FSSD),
- tillämpa allmän förändringsteori för hållbar utveckling,
- redogöra för hur process- och produktinnovation kan påverka hållbar utveckling,
- redogöra för hållbar verksamhetsutveckling i ett globalt perspektiv.
Innehåll
Hållbarhetsredovisning; innehåll och upprättande. Hållbar verksamhetsutveckling med miljödimension, ekonomisk dimension och social dimension. Principer, arbetssätt och verktyg från området kvalitetsutveckling såsom kundfokus, processfokus, ständig förbättring och processledning. FNs hållbarhetsmål. Agenda 2030. Mätsystem för hållbarhet. Global Reporting Initiative (GRI) standards. Koldioxidrapportering. Ramverk för strategisk hållbar utveckling - Framework for Strategic Sustainable Development (FSSD). Klimat, biologisk mångfald och ramverket Planetens gränser. Hållbarhetspotential, hållbarhetsnivå, cirkulär ekonomi, värdekedja, vagga till vagga, vagga till grav, förändringsteorier och förändringsmodeller. Hur hållbarhet påverkar process- och produktinnovation. Litteratursökning i forskningsdatabaser och branschtidskrifter. Hållbar verksamhetsutveckling i ett globalt perspektiv.
Undervisning
Föreläsningar, övningar, seminarier och grupparbeten.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter, muntliga redovisningar, aktivt deltagande på seminarier samt redovisning av fallstudier.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.