Barns livsvillkor, aktörskap och socialisation, förskollärare
Kursplan, Grundnivå, 4PE238
- Kod
- 4PE238
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G2F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 9 januari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i det förskolepedagogiska området för Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Inom Förskollärarprogrammet: Utbildningens framväxt och villkor; VFU I
Mål
Kursen ger en överblick över barn- och ungdomsvetenskap, särskilt med inriktning mot barn i förskoleåldern. Syftet är att studenterna ska tillägna sig kunskaper i och förståelse för barns aktörskap och skilda levnadsvillkor i olika sociala arenor, såsom boende, familj och förskola. Kursen syftar även till att ge insikter i centrala teorier och begrepp som behandlar barns aktörskap, utveckling och socialisation.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kännedom om teoretiska perspektiv och forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap
- kunna redogöra för barns aktörskap och skilda levnadsvillkor i olika sociala arenor
- kunna redogöra för centrala teorier och begrepp som behandlar barn och barndom, barns aktörskap, socialisation och utveckling
- kunna tillämpa utvecklingspsykologiska och barndomssociologiska teorier och begrepp i analyser av barn i olika sociala arenor.
Innehåll
- Forskningstraditioner inom barn- och ungdomsvetenskap där skillnaden mellan utvecklingspsykologiskt orienterad och sociologisk/pedagogisk barndomsforskning belyses.
- Barns aktörskap och deltagande i olika sociala arenor.
- Barns rättigheter och skilda levnadsvillkor samt dess betydelse för förskoleverksamhet.
- Centrala teorier och begrepp inom utvecklingspsykologisk och barndomsforskning, särskilt avseende barn och barndom, barns aktörskap, utveckling och socialisation.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på ett annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.