Läroplansteori och didaktik, grundlärare 4-6

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 4PE245

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE245
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Didaktik G1F, Pedagogik G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 9 januari 2020
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet med inriktning mot grundskolans årskurs 4-6.

Behörighetskrav

VFU II (grundlärarprogrammet 4-6)

Mål

Kursens syfte är att problematisera undervisningens grunder utifrån ett läroplansteoretiskt och didaktiskt perspektiv. Avsikten är att utveckla kunskap om konsekvenserna av dessa grunder för lärares arbete, undervisningens innehåll, metoder samt elevers lärande.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för olika inriktningar inom didaktisk och läroplansteoretisk forskning
  • kritiskt granska utbildning och val av undervisningsinnehåll från ett utbildningspolitiskt styrningsperspektiv
  • beskriva och jämföra läro- och kursplaner med avseende på innehåll, funktion och framväxt
  • redogöra för och kritiskt reflektera över val av innehåll och arbetssätt i undervisning i grundskolans mellanår utifrån olika didaktiska perspektiv
  • analysera läromedel med avseende på kunskaper och värden.

Innehåll

  • Modeller och perspektiv på läroplansteori och didaktik.
  • Politisk styrning av undervisningens förutsättningar, processer och innehåll.
  • Läroplaner och kursplaner i historiskt, nationellt och internationellt perspektiv.
  • Didaktiska val i relation till kunskaper, normer och värden.
  • Läromedelskunskap, inklusive digitala läromedel.

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntlig presentation.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin