Utvecklings- och utvärderingsarbete för grundlärare 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE247
- Kod
- 4PE247
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Pedagogik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 4 februari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet med inriktning mot grundskolans årskurs 4-6.
Behörighetskrav
VFU II (grundlärarprogrammet 4-6)
Mål
Kursens syfte är att studenten ska utveckla den kunskap som krävs för att självständigt kunna arbeta med utvecklingsarbete i grundskolans mellanår. Studenten ska även utveckla ett analytiskt förhållningssätt till olika former och metoder för dokumentation, utvärdering och utvecklingsarbete i skolan.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- beskriva och analysera systematiskt utvärderings-, uppföljnings- och utvecklingsarbete i skolverksamhet, särskilt rörande undervisning
- redogöra för olika perspektiv på begreppet kvalitet och kritiskt granska olika modeller för kvalitetsarbete
- använda olika former av och metoder för dokumentation och utvärdering i skolan
- tillämpa en modell för utvärderings- och utvecklingsarbete utifrån en fallstudie
- visa kommunikativ förmåga i för professionen relevanta sammanhang.
Innehåll
- Olika modeller för skolutvärdering samt uppföljnings- och utvecklingsarbete.
- Kvalitetsarbete, inklusive mål- och resultatstyrning.
- Omdömens och utvecklingssamtals roll i uppföljnings- och utvecklingsarbete.
- Lokalt utvecklingsarbete rörande undervisning, inklusive tillgänglighet, sociala relationer och värdegrundsarbete.
- Formellt skrivande och professionell kommunikation, inklusive samtalsmetodik.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntlig presentation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.