Vetenskapsteori och forskningsmetodik, grundlärare 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE249
- Kod
- 4PE249
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F, Pedagogik G1F, Utbildningssociologi G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 9 januari 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet med inriktning mot grundskolans årskurs 4-6.
Behörighetskrav
VFU II (grundlärarprogrammet 4-6)
Mål
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig kunskaper i vetenskapsteori och metod. Analyser av olika typer av empiri och material utgör en del av kursens innehåll. Kursen syftar även till att förbereda studenten inför självständigt arbete.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska problem och ståndpunkter
- kritiskt förhålla sig till metodval och datainsamlingsmetoder baserat på olika metodologiska perspektiv
- analysera olika typer av empiriskt material/data
- värdera metodval för att besvara en egenhändigt formulerad frågeställning.
Innehåll
- Vetenskapsteorins grunder.
- Kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder.
- Analysmetoder.
- Vetenskapligt skrivande.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntlig presentation.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att studenten får examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.