Matematik i förskolan
Kursplan, Grundnivå, 4PE040
- Kod
- 4PE040
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 28 maj 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Förskollärarprogrammet.
Behörighetskrav
Inom förskollärarprogrammet: Att leda verksamheten i förskolan; Språk och kommunikation i förskolan
Mål
Kursens syfte är att studenten ska få grundläggande kunskaper om och perspektiv på barns tidiga matematiska utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och tillämpa centrala begrepp och teorier i relation till barns tidiga matematiska utveckling
- planera aktiviteter där ämnesinnehållet relateras till förskolans verksamhet och motivera sina val utifrån didaktiska perspektiv
- identifiera och diskutera förutsättningar för barns lärande i matematik i förskolan i förhållande till lek, vardagsaktiviteter och problemlösning
- redogöra för relationer mellan matematik, genus och flerspråkighet.
Innehåll
- Teorier om tidig tal- och rumsuppfattning.
- Aritmetik och räknestrategier.
- Rumsuppfattning, geometriska figurer och mätning.
- Sortering, mönster och statistik.
- Matematik i förskolans vardag.
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier. Seminarierna är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig salstentamen eller PM och muntliga presentationer.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.