Virtuell utveckling av automatiserade produktionssystem
Kursplan, Grundnivå, 1TS319
- Kod
- 1TS319
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Teknik G1F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 mars 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
Introduktion till industrial analytics samt Programmering.
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- beskriva begreppen cyberfysiska produktionssystem, digitala tvillingar, emulering och virtuell driftsättning,
- beskriva automationsprocessens olika faser och den virtuella driftsättningens vikt i denna process,
- beskriva huvudkomponenter i automatiserade produktionssystem,
- redogöra för lämpliga tillämpningsområden för emulering och virtuell driftsättning,
- skapa och testa enkla styrprogram för industriella system,
- använda emulering för utvärdering av design, utveckling och konstruktion av automatiserade produktionssystem,
- tillämpa de förvärvade kunskaperna och färdigheterna för att genomföra ett projekt i virtuell driftsättning.
Innehåll
Cyberfysiska produktionssystems komponenter, svårigheter och förtjänster. Grunderna i automation av produktionssystem och olika automationsbegrepp såsom pneumatik, hydraulik, ställdon, givare, industrirobotar, automatiska truckar, rullbanor, och PLC (programmable logic controller). Genomgång av automationsprocessens olika faser. Introduktion till programmerbara styrsystem. Grunderna i PLC-programmering. Digitala tvillingar, emulering och virtuell driftsättning i olika tillämpningsområden. Design, konstruktion och simuleringar i programvaran Simumatik 3D.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, laborationer och handledning av projektuppgift.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter, aktivt deltagande på seminarier samt muntlig och skriftlig projektredovisning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.