Människa-datorinteraktion: Deltagande design och etik
Kursplan, Avancerad nivå, 2IV178
- Kod
- 2IV178
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Människa-datorinteraktion A1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 22 oktober 2020
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp och 15 hp människa-datorinteraktion på avancerad nivå. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Vad gäller kunskap och förståelse förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- redogöra för teoretiska debatter i litteraturen kring etik i IT-baserade lösningar,
- redogöra för metodologiska debatter i litteraturen kring etik i IT-baserade lösningar,
- redogöra för etiska problem som kan uppstå med designarbete inom organisationer.
Vad gäller färdighet och förmåga förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- tillämpa teoretiska och metodologiska perspektiv om etik i designreflektion,
- undersöka och analysera existerande IT-baserade lösningar utifrån ett etiska perspektiv,
- integrera etiska perspektiv i IT-baserade lösningar.
Vad gäller värderingsförmåga och förhållningssätt förväntas studenten efter genomgången kurs kunna:
- värdera de sociala och etiska konsekvenserna av IT-baserade system, tjänster och artefakter.
Innehåll
Denna kurs handlar om teoretiska och metodologiska perspektiv på etik i MDI-forskning och -praktik, med fokus på IT-baserade lösningar. Vi diskuterar olika sätt att se på etik inom MDI-arbete och berör även frågor om etik inom MDI-arbete med och inom organisationer. Kursen berör etiska frågor både på en makro- och mikronivå genom att diskutera större aktuella etiska frågor samt på detaljnivå låta studenterna undersöka, analysera och reflektera kring konkreta designlösningar och fallstudier. Kursen syftar också till att hjälpa studenterna att själva integrera etiska perspektiv i IT-baserade lösningar.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och projektarbete i grupp.
Examination
Seminarier och inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare eller beslut om undantag som fattats av institutionens arbetsgrupp för studieärenden.