Modellering av komplexa system
Kursplan, Avancerad nivå, 1MA256
- Kod
- 1MA256
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Matematik A1N, Tillämpad beräkningsvetenskap A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 18 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Matematiska institutionen
Behörighetskrav
120 hp inklusive 40 hp matematik. En av kurserna Beräkningsvetenskap I, Beräkningsvetenskap KF och Introduktion till beräkningsvetenskap. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Syftet med kursen är att studenten skall kunna använda verktyg från matematik, fysik och datavetenskap för att förstå komplexa system.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- implementera simuleringsmetoder, till exempel tillståndsbaserade, individbaserade och/eller cellulära automata-modeller;
- tillämpa approximationer för att öka den analytiska förståelsen av simuleringsresultaten;
- redogöra för metoder som används för att mäta och kvantifiera komplexa system;
- redogöra för betydelsen av komplexa system inom modern vetenskap;
- redogöra för hur datorsimuleringar bidrar till förståelsen av komplexa system samt för simuleringars begränsningar.
Innehåll
Kursen behandlar metoder för mätning och kvantifiering av komplexa system inom modern vetenskap, speciellt numeriska metoder och mjukvara för simuleringar. Projektarbeten och laborationer kan beröra ämnen som individ- och tillståndsbaserade simuleringar, slumpprocesser, medelfältsapproximationer, slumpvandringar och diffusionsapproximationer, kaotisk rörelse hos dynamiska system, kvantifiering av kaos, självorganiserad kritikalitet, cellulära automata, Sandpile-modellen och epidemiska modeller, modeller av framväxande fenomen i nätverk och interagerande partikelsystem.
Undervisning
I första hand datalaborationer och projektarbeten, men även föreläsningar och seminarier. Kursen består av en serie om fyra projekt och i dessa handleds studenterna individuellt eller gruppvis.
Examination
Datorlaborationer och projektarbete.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.