Tematisk fördjupning i elektriska framdrivningssystem

5 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 1EL201

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
1EL201
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Elektroteknik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 mars 2022
Ansvarig institution
Institutionen för elektroteknik

Behörighetskrav

120 hp inom teknik/naturvetenskap, varav minst 60 hp inom elektroteknik. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)

Mål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna:

  • redogöra för utvecklingstrender och framtida tekniksteg för eldrivna fordon, samt översiktligt beskriva laddning av elfordon,
  • analysera hållbarhetsaspekter och etiska aspekter rörande elfordon,
  • diskutera och reflektera över elfordon i samhället och industrin, idag och i framtiden,
  • diskutera ämnen inom elektromobilitet,
  • genomföra ett fördjupningsarbete om ett elfordon och presentera detta muntligt och skriftligt, inklusive att hänvisa till relevanta referenser,
  • jämföra och värdera olika typer av elbilar som finns på marknaden idag.

     

Innehåll

Introduktion till elektriska framdrivningssystem. En översiktlig introduktion av olika aspekter av universitetsstudier vid Uppsala universitet (t. ex. praktiska aspekter av studierna, litteratursökning och plagiat). Lika villkor avseende samtliga diskrimineringsgrunder.

Analys och reflektion av hållbarhetsperspektiv för eldrift av fordon och etiska aspekter. Översiktlig teknisk beskrivning av olika laddningsmöjligheter för elfordon. Jämförelse mellan förbrännings- och dieselfordon och elektriska fordon. Verkningsgrader och miljöbelastning. Speciella aspekter: hur elektriska fordon fungerar i snö, i skogen, vind och värme m.m. Elfordonen i samhället idag och framtida framdrivningssystem.

Undervisning

Föreläsningar, gästföreläsningar och obligatoriska seminarier.

Examination

Skriftlig och muntligt presentation av ett fördjupningsarbete.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.

Litteraturlista saknas.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin