Konst i spel och spel som konstform
Kursplan, Grundnivå, 5SD509
- Kod
- 5SD509
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 3 november 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i Kandidatprogram i speldesign och grafik, 180 hp. Kursen ges inom biområdet Gestaltning i konvergerande medier.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c
Mål
Kursens övergripande mål är att ge studenten grundläggande kunskaper inom konstnärlig gestaltning i relation till spel.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- uppvisa grundläggande kunskaper i konstnärlig gestaltning i spel och om spel som konstnärlig gestaltning,
- uppvisa grundläggande kunskaper och färdigheter i att kritiskt granska och undersöka digitala spel utifrån ett vetenskapligt och gestaltande perspektiv,
- identifiera, analysera och beskriva estetiska värden i digitala spel, samt
- beskriva och tillämpa metoder för att värdera kopplingen mellan gestaltande komponenter i spel och den gestaltande helheten och spelupplevelsen.
Innehåll
I kursen behandlas konstnärlig gestaltning i spel och spel som konstnärlig gestaltning. I kursen undersöks digitala spel utifrån deras bärande estetiska egenskaper och komponenter. De olika komponenterna studeras och undersöks var för sig men också i relation till varandra utifrån hur de tillsammans skapar en gestaltande kommunikativ helhet och form. Spelen undersöks och analyseras som konstnärligt uttryck och kulturfenomen.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examination sker i form av praktiska uppgifter under kursens gång samt genom gestaltande och muntliga redovisningar i samband med seminarier. Betygssättning sker efter hur väl inlämnade uppgifter demonstrerar förståelse och tillämpning av kursens teoretiska och konstnärliga innehåll så som det beskrivs i kursens mål samt i kriterierna för varje enskild uppgift.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Uppsala universitet ser allvarligt på fusk och plagiat och disciplinära åtgärder vidtas mot studenter som misstänks vara inblandade i någon form av fusk och/eller plagiat. De disciplinära åtgärderna är varning eller avstängning under en begränsad tid.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.