Utvecklingspsykologi

7,5 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PP406

Kod
2PP406
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Psykologi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 28 oktober 2022
Ansvarig institution
Institutionen för psykologi

Behörighetskrav

Studenten skall vara antagen till Psykologprogrammet. För tillträde till kursen skall minst 22,5 högskolepoäng vara fullgjorda på Psykologprogrammet från Termin 1.

Mål

Efter genomgången kurs skall studenten kunna:

- Redogöra för huvuddragen biologisk och socioemotionell typisk utveckling i relation till atypisk utveckling i dessa områden.

- Förklara innebörden av till utvecklingspsykopatologin hörande begrepp som t ex sårbarhet, riskfaktorer, skyddsfaktorer och utvecklingsbanor.

- Beskriva förklaringsmodeller inom utvecklingspsykopatologi, såsom systemteori och transaktionell modell.

- Beskriva och diskutera hur olika psykiatriska störningar kan ta sig uttryck hos barn och ungdomar, samt specifikt beskriva huvudkriterier enligt DSM-systemet för diagnoser såsom autism, ADHD, trotssyndrom, uppförandestörning, depression och ångesttillstånd.

- Beskriva och diskutera underliggande faktorer (till exempel prematuritet och bristande emotionsregleringsförmåga) och förklaringsmodeller för utvecklingspsykopatologiska diagnoser och fenomen.

- Beskriva och diskutera hur man kan behandla och förebygga utvecklingspsykopatologiska problem, samt stötta barn och unga med en funktionsvariation.

- Beskriva och diskutera hur stress i familjen kan påverka det psykologiska välmående hos barn och föräldrar.

- Föra en diskussion kring frågor som rör barn som kränks och far illa i hemmet.

- Beskriva och diskutera kön, genus, kultur och socioekonomisk tillhörighet för utvecklingspsykologiska fenomen.

Innehåll

Kursen syftar till att belysa människans typiska utveckling, samt presentera grundläggande begrepp, fenomen och perspektiv inom området utvecklingspsykopatologi.

Kursen är indelad i två delar:

A. Den typiska utvecklingen:

- Biologisk och socioemotionell utveckling (emotionsreglering, anknytning).

B. Utvecklingspsykopatologi:

- Förekomst, utveckling, prevention och behandling av utvecklingspsykopatologiska funktionsvariationer. Kursen lägger här extra fokus på koncentrationsproblem och hyperaktivitet (ADHD), autismspektrumstörningar, trotssyndrom, uppförandestörning, depression och ångest.

- Stress i familjen och dess konsekvenser för barnet.

- Risker i barnets hemmiljö; barn som kränks och far illa i hemmet.

Undervisning

Undervisningen består av:

- föreläsningar

- seminarier med fördjupningsuppgifter

- studiebesök

- gruppövningar

Examination

Bedömning av studentens kunskaper sker på följande sätt:

1. Skriftlig tentamen (5,5 hp).

2. Skriftliga inlämningsuppgifter, deltagande i diskussionsseminarier, samt närvaro vid obligatoriska undervisningsmoment (2 hp).

Vid examinationen används betygsgraderna godkänd eller underkänd.

Innehållet i undervisningstillfällena kan utgöra grund för examination även i de fall undervisningstillfällena inte kräver obligatorisk närvaro. Aktivt deltagande under gruppövningar.

Övriga föreskrifter

Övriga krav, förutsättningar och villkor för deltagande i och fullgörandet av kursen, t.ex. obligatorisk närvaro, utformning av egna arbeten m.m. framgår av information vid kursstarten. Student som ej uppfyller föreskrivna krav för betyget godkänd ges vanligen tillfälle att ta igen resterande moment nästkommande termin och/eller förelägger kursledaren ersättningsuppgifter.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin