Att handleda VFU-studenter i lärarutbildningen
7,5 hp
Kursplan, Grundnivå, 4PE287
- Kod
- 4PE287
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Didaktik G2F, Pedagogik G1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 25 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen syftar till att stärka handledarfärdigheter för att utveckla VFU-studenters yrkeskunnande inom ramen för den verksamhetsförlagda utbildningen. Vidare syftar kursen till att skapa en ökad medvetenhet, tydlighet och professionalism i handledarskapet.
Behörighetskrav
Lärar- eller förskollärarexamen.
Mål
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna:
- diskutera och redogöra för hur yrkeskunnande förmedlas,
- reflektera över betydelsen av professionellt förhållningssätt i rollen som handledare,
- visa teoretisk och praktisk förståelse om betydelsen av relationellt samspel och kommunikation i lärandesituationer och handledning,
- kritiskt diskutera olika modeller för handledning och handledningsstrategier i relation till uppdraget som handledare,
- beskriva och resonera om bedömningens möjligheter och utmaningar under verksamhetsförlagd utbildning.
Innehåll
- Rollförväntningar och krav
- Samtalsfärdigheter och lärande samtal
- Handledningsmetoder
- Bedömning av VFU-student i relation till kursmål ur såväl formativt som summativt perspektiv
- Teorier, frågeställningar och fenomen ur ett handledarperspektiv
Undervisning
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarium och workshops. Deltagande i undervisningen är obligatorisk.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i undervisningen samt genomförande av obligatoriska uppgifter, exempelvis inlämningsuppgifter.