Fördjupning i planering för vindkraft
Kursplan, Avancerad nivå, 1GV159
- Kod
- 1GV159
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Vindkraftsprojektering A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 9 februari 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för geovetenskaper
Behörighetskrav
Kandidatexamen inom teknik, naturvetenskap eller samhällsvetenskap samt 60 hp vindkraftsprojektering på avancerad nivå inklusive Planering för vindkraft, 5 hp. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- värdera och kritiskt reflektera kring aktuella planeringsfrågor och -utmaningar i vindkraftslokalisering och lokala vindkraftsprojekt.
- bidra till att facilitera och accelerera vindkraftsutbyggnad på olika nivåer (nationellt, regionalt, lokalt).
- tillämpa metoder i institutionell analys och färdigheter för samråd , kommunikation och konflikthantering.
- planera och utföra en fallstudieanalys så att det är genomförbart inom givna ramar.
- självständigt genomföra vetenskapligt arbete på avancerad nivå.
Innehåll
Kursen behandlar planeringsförutsättningar för vindkraftsutveckling. I kursen ges teoretisk fördjupning i planering, sociala acceptans och miljöfrågor samt praktiska färdigheter i hur vindkraft lokaliseras lokalt och kan få tillstånd. Frågor som behandlas är exempelvis lagstiftning, policy, undvikande och kompensation av påverkan samt kolloborativt arbete. Metodologiskt ger kursen en introduktion till policy, institutionell och intressentanalys samt fysisk planeringsmetodik. Kursens olika moment praktiseras även genom övningsuppgifter. Studenterna ska också självständigt planera och utföra praktiskt arbete med en handlingsplan på avancerad nivå.
Undervisning
Projektarbeten, litteraturstudier, seminarier och övningar.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter 10 hp.
Övningar och aktivt deltagande i seminarier 5 hp.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.