Tematisk fördjupning i elektriska framdrivningssystem
Kursplan, Avancerad nivå, 1EL201
- Kod
- 1EL201
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Elektroteknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2 oktober 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för elektroteknik
Behörighetskrav
120 hp inom teknik/naturvetenskap, varav minst 15 hp inom elektroteknik. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för utvecklingstrender och framtida tekniksteg för eldrivna fordon, samt översiktligt beskriva laddning av elfordon,
- analysera hållbarhetsaspekter och etiska aspekter rörande elfordon,
- diskutera och reflektera över elfordon i samhället och industrin, idag och i framtiden,
- diskutera ämnen inom elektromobilitet,
- genomföra ett fördjupningsarbete om ett elfordon och presentera detta muntligt och skriftligt, inklusive att hänvisa till relevanta referenser,
- jämföra och värdera olika typer av elbilar som finns på marknaden idag.
Innehåll
Introduktion till elektriska framdrivningssystem. En översiktlig introduktion av olika aspekter av universitetsstudier vid Uppsala universitet (t. ex. praktiska aspekter av studierna, litteratursökning och plagiat). Lika villkor avseende samtliga diskrimineringsgrunder.
Analys och reflektion av hållbarhetsperspektiv för eldrift av fordon och etiska aspekter. Översiktlig teknisk beskrivning av olika laddningsmöjligheter för elfordon. Jämförelse mellan förbrännings- och dieselfordon och elektriska fordon. Verkningsgrader och miljöbelastning. Speciella aspekter: hur elektriska fordon fungerar i snö, i skogen, vind och värme m.m. Elfordonen i samhället idag och framtida framdrivningssystem.
Undervisning
Föreläsningar, gästföreläsningar och obligatoriska seminarier.
Examination
Skriftlig och muntligt presentation av ett fördjupningsarbete.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.