Evolutionära processer
Kursplan, Avancerad nivå, 1BG373
- Kod
- 1BG373
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Biologi A1N
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 6 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för biologisk grundutbildning
Behörighetskrav
Avklarade kurser om 150 hp inklusive (1) 60 hp biologi samt 30 hp kemi eller 30 hp geovetenskap, eller (2) 90 hp biologi. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- tillämpa centrala begrepp och processer inom evolutionsbiologin
- förklara och studera evolutionära processer
- arbeta med modeller för evolutionära processer och förklara deras uppbyggnad
- kritiskt granska modellers underliggande antaganden och prediktioner och planera vetenskapliga experiment för att testa dessa
- sammanfatta traditionella modeller för evolutionära processer och relatera dessa till moderna studier av samma processer
- värdera, kontrastera och motivera ett ställningstagande kring kontroversiella hypoteser och modeller för evolutionära processer
- diskutera biologins möjligheter, begränsningar och roll i samhället.
I kursen ingår delkursen Generiska kompetenser. Efter godkänd delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, inklusive plagieringsfrågor och lika villkor/lika behandling.
Innehåll
Kursen fokuserar på följande begrepp och processer: Fenotypisk och genetisk variation, genetisk drift, selektion, ärftlighet, inavel, fenotypisk plasticitet, genotyp-miljö-interaktioner, maternella och paternella effekter, ekologiska avvägningar ("trade-offs"), populationsdifferentiering, arter och artbegrepp, artbildningsprocesser. Stor vikt läggs vid problemformulering, hypotestestning och övningar kring kreativt tänkande. I övningar ligger även att kritiskt bedöma realismen i olika planerade försök, att arbeta i grupp under kort tid för att formulera och planera försök, och att presentera resultaten av dessa diskussioner. Etik, plagiat och lika villkor/lika behandling.
Undervisning
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, räkneövningar, gruppövningar samt självständig övning med planering av vetenskapliga studier, samt självständigt litteraturarbete. Inom kursen utför studenterna ett litteraturprojekt. Deltagande i seminarier, övningar och litteraturprojekt är obligatoriskt.
Examination
Delkurser: Teori 12 hp; Projektarbete 2 hp; Generiska kompetenser 1 hp.
Teorikursen examineras genom skriftlig tentamen och fordrar aktivt deltagande i laborationer, övningar och seminarier. För projektarbetet fordras en uppsats som diskuteras vid ett seminarium. Generiska kompetenser examineras genom skriftliga prov. Den som har läst en kurs innehållande modulen Generiska kompetenser kommer att läsa Generiska kompetenser 2, som examineras genom aktivt deltagande i seminarium.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.
Litteraturlista
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2024
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 2
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2023, version 1
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2021
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2019
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2018
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2013
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2011
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2010
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2009
- Litteraturlista giltig från och med höstterminen 2008