Tillämpad speldesignforskning
Kursplan, Avancerad nivå, 5SD310
- Kod
- 5SD310
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Speldesign A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 13 december 2023
- Ansvarig institution
- Institutionen för speldesign
Allmänt
Kursen ingår i magister- och masterprogram i speldesign.
Behörighetskrav
30 hp speldesign på avancerad nivå. Dessutom krävs kunskaper i engelska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till utbildning på grundnivå.
Mål
Lärandemålen fokuserar på skapandet, implementeringen och analysen av ett speldesignrelaterat projekt som genomförs under handledning. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- klart formulera en frågeställning kring ett speldesignrelaterat ämne,
- på ett kritiskt sätt ta sig an frågeställningen ur olika perspektiv,
- tänka ut en lämplig designapproach för att angripa frågeställningen,
- omsätta en teoretisk designapproach i praktik och använda lämplig metodologi för att undersöka frågeställningen på ett praktiskt och erfarenhets baserat sätt, samt
- kritiskt analysera och reflektera över resultatet.
Innehåll
Kursen består i att studenterna under handledning identifierar ett tillämpat projekt, relevant för speldesign. Innehållet i projekten kan variera, men metoden att undersöka dem ska alltid ha ett klart praktiskt inslag. Kursen är upplagd som en "laboratoriekurs" där teoretisk kunskap omsätts på ett erfarenhetsbaserat, praktiskt sätt och konceptuell kunskap undersöks "genom att göra" och genom att testa resultat.
Undervisning
Kursen fokuserar på att omsätta teori i praktik genom experiment, utforskande, iteration och utvärdering av resultat. Studenterna förväntas genomföra skarpa speldesignrelaterade projekt, enskilt eller i grupp, och uppvisa och diskutera resultaten vid seminarieliknande redovisningar.
Examination
Underlag för bedömning utgörs av studentens aktiva deltagande i seminarier och andra aktiviteter under kursens gång.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.