Organisering av kunskapsintensivt arbete
Kursplan, Avancerad nivå, 1TE779
- Kod
- 1TE779
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Industriell teknik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (3), icke utan beröm godkänd (4), med beröm godkänd (5)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 9 februari 2024
- Ansvarig institution
- Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik
Behörighetskrav
120 hp varav 90 hp inom teknik/naturvetenskap. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- identifiera begreppsmässiga ramverk och erfarenhetsbaserade angreppssätt inom det organisatoriska fältet, och utvärdera deras relevans för att förstå kunskapsintensivt arbete i interdisciplinära team,
- relatera ovanstående ramverk och angreppssätt till de förutsättningar och intressen som drivit deras utveckling,
- använda nämnda ramverk och angreppssätt för att analysera organiseringen av kunskapsintensivt arbete i interdisciplinära team, och redogöra för hur de förhåller sig till övergripande styrningsformer och andra externa strukturer,
- analysera hur tillämpbara sådana ramverk och angreppssätt är för att förstå de frågor som präglar samtida organisering, såväl praktiska som teoretiska.
Innehåll
Orientering och kritisk analys av organisationsteori och erfarenhetsbaserade sätt att närma sig organisering. Tillämpning av sådana ramverk och angreppssätt för att analysera organisering av kunskapsintensivt arbete i interdisciplinära team, såsom vetenskapligt och/eller teknikbaserat utvecklingsarbete, tillhandahållande av konsulttjänster, osv. Centrala problem av organisering i teknikdrivna, kunskapsintensiva organisation och reflektion fokuserad på arbetsprocesserna bland kunskapsarbetarna. Begrepp som funktionell dumhet, digitalt arbete, nätmobbning och artificiell intelligens i samband med kunskapsintensivt arbete.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, teorietiska och fältbaserade uppgifter.
Examination
Aktivt deltagande i seminarier (2 hp). Skriftlig tentamen (3 hp).
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om riktat pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.