Pedagogik C

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 2PE172

Kod
2PE172
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik G2E
Betygsskala
Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 14 november 2024
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Behörighetskrav

Pedagogik A och minst 22,5 hp från Pedagogik B

Innehåll

Kursen består av tre delar: Fördjupningskurs inom pedagogik 7,5 hp, Vetenskapligt arbete 7,5 hp och Examensarbete 15 hp.

Huvudsakligt innehåll:

  • ämnesfördjupning inom kunskapsområdet pedagogik
  • undersökningsplanering, teoretiska perspektiv, etiska principer samt datainsamlings- och analysmetoder i ett vetenskapligt arbete inom kunskapsområdet pedagogik
  • analys och rapportering i ett vetenskapligt arbete inom kunskapsområdet pedagogik

Delkurs 1: Fördjupningskurs inom pedagogik 7,5 hp

Syftet med kursen är att studenten ska få en fördjupad förståelse för litteraturöversiktens betydelse i ett vetenskapligt arbete inom kunskapsområdet pedagogik, samt utveckla förmågan att genomföra en sådan litteraturöversikt inom ett valt fördjupningsområde.

Mål:

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • söka vetenskaplig litteratur och sammanställa en litteraturöversikt inom ett givet fördjupningsområde inom kunskapsområdet pedagogik
  • redogöra för och diskutera vetenskapliga rön inom ett givet fördjupningsområde inom kunskapsområdet pedagogik
  • formulera undersökningsfrågor utifrån en litteraturöversikt

Delkurs 2: Vetenskapligt arbete 7,5 hp

Kursens syfte är att studenten ska förstå hur val av teoretiska perspektiv och metoder för datainsamling och analys påverkar en studie, samt utveckla sin förmåga att tillämpa olika metoder som används i forskning inom kunskapsområdet pedagogik.

Mål:

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • beskriva och jämföra olika teoretiska perspektiv i vetenskapligt arbete
  • beskriva och kritiskt granska olika metodiska vägval i forskningsprocessen
  • tillämpa och diskutera metoder för datainsamling och analys
  • förstå betydelsen av forskningsetiska överväganden i vetenskapligt arbete

Delkurs 3: Examensarbete 15 hp

Mål:

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • självständigt initiera, planera och genomföra ett vetenskapligt arbete med ett kritiskt reflekterande förhållningssätt inom kunskapsområdet pedagogik
  • självständigt och på ett vetenskapligt och kritiskt reflekterande sätt diskutera andras vetenskapliga arbete inom kunskapsområdet pedagogik

Undervisning

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops och seminarier och handledning. Seminarier och workshops är obligatoriska och förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras muntligt och skriftligt, exempelvis genom skriftlig tentamen, muntlig presentation och färdigställande av ett vetenskapligt arbete.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t ex vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

Övriga föreskrifter

Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv, fortsättningskurs C.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

Uppsala universitet på facebook
Uppsala universitet på Instagram
Uppsala universitet på Youtube
Uppsala universitet på Linkedin