Samhällsorienterande ämnen för F-3
15 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5RT614
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
Geografi
- Cele, S., Från sinne till symbol- om barns förhållande till kartan., Ingår i: Geografiska notiser: medlemsblad för Geografilärarnas riksförening, nr. Nr 3, 2008, s. 123–131Obligatorisk
- Fridfeldt, A.; Molin, L., Modern geografi i skola och gymnasium: Nya styrdokument för grundskolan (Skola 2011) och gymnasieskolan (Gy 2011)., Ingår i: Geografiska notiser: medlemsblad för Geografilärarnas riksförening, vol. 68, nr. Nr 3, 2010, s. 109–123Obligatorisk
- Getis, Arthur, Introduction to geography, 13. ed., New York, McGraw-Hill, cop. 2011Obligatorisk (Kap 3, 4, 6 och 10)
- Heijkenskjöld, Richard, Landskapsutveckling i Uppsalatrakten, Uppsala, Naturkonsulten, 2001Obligatorisk
- Molin, L.; Grubbström, A., Are teachers and students ready for the new middle school geography syllabus in Sweden?: Traditions in geography teaching, current teacher practices and student achievements., Ingår i: Norsk geografisk tidsskrift: Norwegian journal of geography, vol. 67:3, 2013, s. 142–147Obligatorisk
- Nerdal, Kajsa, Gymnasieelevers presentationer av relationer mellan miljö och människor: en studie om utbildning för hållbar utveckling, Uppsala, Uppsala uninversitet, Forskarskolan i geografi, 2014Obligatorisk (20 och 29–34.)
- Pettersson, Anna, De som inte kan simma kommer nog att dö!: En studie om barns tankar och känslor rörande klimatförändringarna, Uppsala, Kulturgeografiska institutionen, 2014Obligatorisk (s 78–89.)
- Sandell, Klas m.fl., Miljödidaktik: naturen, skolan och demokratin, Lund, Studentlitteratur, 2003Obligatorisk (s 137–143.)
- Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
Historia
- Berggren, Lars; Greiff, Mats, En svensk historia från vikingatid till nutid, 2., [bearb.] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2009Obligatorisk (s. 1–133 dvs del 1–2)
- Lindström, Dag; Paulsrud, Lars, Forntid i Sverige: en introduktion, Stockholm, Natur och kultur, 2004Obligatorisk
- Åmark, Klas, Varför historia?: en ämnesintroduktion för nya studenter, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
Litteratur enligt lärarens anvisningar tillkommer.
Religionskunskap
- Löfstedt, Malin, Religionsdidaktik: mångfald, etik och livsfrågor, Studentlitteratur, 2011Obligatorisk
- Wibeck, Sören, Religionernas historia: om tro, hänförelse och konflikter, [Ny utg.], Lund, Historiska media, 2005Obligatorisk (delar ur boken)
Artikelkompendium
Samhällsvetenskap
Utöver nedan angivna verk läses följande webbtexter (online):
Barnkonventionen
http://unicef.se/barnkonventionen/las-texten#full
FN:s deklaration om mänskliga rättigheter
http://www.regeringen.se/content/1/c6/18/37/41/3014596d.pdf
- Lundström, Mats, Demokrati i skolan?, Ingår i: Det unga folkstyret., Stockholm, Fakta info direkt, 1999, s. 51–120Obligatorisk (Finns att ladda ner, se länk ovan.)
- Kommentarmaterial till kursplanen i samhällskunskap, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Montin, Stig; Granberg, Mikael, Moderna kommuner, 4., [aktualiserade] uppl., Stockholm, Liber, 2013Obligatorisk
- Skolverket, Kursplanen i samhällskunskap, Tillhandahålls av statsvetenskapliga institutionenObligatorisk
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2024, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2024, version 1
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2023
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2021
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2019
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2015
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2015
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013, version 3
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med vårterminen 2013, version 1