Utbildningens framväxt och villkor, grundlärare 4-6
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE218
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Albisetti, James C, The Feminization of Teaching in the Nineteenth Century: A Comparative Perspective, University of Winchester, 1993Obligatorisk (Ingår i History of Education: Journal of the History of Education Society vol 22 (1993) s. 253–263)
- Analyser av familjebakgrundens betydelse för skolresultaten och skillnader mellan skolor: en kvantitativ studie av utvecklingen över tid i slutet av grundskolan, Stockholm, Skolverket, 2018-03-21T08:58:00+01:00Obligatorisk (33 s.)
- Broady, Donald, Kapitalbegreppet som utbildningssociologiskt verktyg, 2., korr. utg., Uppsala, Forskningsgruppen för utbildnings- och kultursociologi, 1998Obligatorisk (26 s.)
- Dahlstedt, Magnus; Olson, Maria, Utbildning, demokrati, medborgarskap, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2013Obligatorisk
- Edgren, Henrik, Menige mans humaniora: centrala budskap i den första upplagan av Läsebok för folkskolan, Ingår i: Utbildningens sociala och kulturella historia: meddelanden från den fjärde nordiska utbildningshistoriska konferensen, Uppsala, SEC, Uppsala University, 2010Obligatorisk (s. 117–146)
- Furuhagen, Björn, Janne Holmén & Janne Säntti, The ideal teacher: orientations of teacher education in Sweden and Finland after the Second World War, Ingår i: History of education., 2019, s. 23 sObligatorisk
- Lidegran, Ida, Utbildningskapital: om hur det alstras, fördelas och förmedlas, Uppsala, Acta Universitatis Upsaliensis, 2009Obligatorisk (s. 191–216 Tillgänglig via webben.)
- Norlin, Björn & Sjögren, David, Kyrkan, utbildningspolitiken och den samiskaskolundervisningen vid sekelskiftet 1900: Inflytande, vägval och konsekvenser, Ingår i: De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna: en vetenskaplig antologi, Skellefteå, Artos, 2016, s. 403–438Obligatorisk (Artikeln tillgänglig via: https:/
/ www.svenskakyrkan.se/ vitboken) - Sjögren, David, Att undervisa de andra: Studier av lärarrapporter från den ambulerande zigenarskolan mellan 1946 och 1958, Ingår i: Ny utbildningshistorisk forskning: tio bidrag från Nationella forskarskolan i utbildningshistoria, Uppsala, Föreningen för svensk undervisningshistoria, 2008, s. 136–153Obligatorisk (Artikeln tillgänglig via: http:/
/ www.tam-arkiv.se/ share/ proxy/ alfresco-noauth/ tam/ content/ workspace/ SpacesStore/ c5cc01b6-c54a-4ac8-a8b8–1b916fea61df/ download/ ASU_209.pdf) - Skawonius, Charlotte, Välja eller hamna: det praktiska sinnet, familjers val och elevers spridning på grundskolor, Stockholm, Pedagogiska institutionen, 2005Obligatorisk (s 3–22, 321–338)
- Larsson, Esbjörn; Westberg, Johannes, Utbildningshistoria: en introduktion, 2. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015Obligatorisk (420 sidor i urval)
Dessutom tillkommer valbar litteratur i enlighet med kursledares anvisningar om ca 100 s.
Totalt 849 s.
* Obligatorisk