Utbildningens framväxt och villkor, grundlärare 4-6
Kursplan, Grundnivå, 4PE218
- Kod
- 4PE218
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik G1N, Utbildningssociologi G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 27 januari 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan för Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i årskurs 4-6.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6
Mål
Kursen ger en överblick över utbildningsystemets historia, organisation och villkor samt förskolans och skolans värdegrund. Syftet är att studenten ska tillägna sig en förståelse för förskolans och skolans värdegrund och utbildningssystemets utformning i ett historiskt och sociologiskt perspektiv. Kursen syftar även till att ge insikter i sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse inom utbildningsystemet.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för och diskutera det svenska utbildningssystemets framväxt i relation till samhällets utveckling i ett internationellt perspektiv
- beskriva utbildningssystemets aktuella struktur i Sverige och diskutera några centrala förklaringar till dess uppkomst och utformning
- analysera och diskutera förskolans och skolans värdegrund i såväl ett historiskt som ett samtida perspektiv
- redogöra för sociala, könsrelaterade och etniska skillnaders strukturella betydelse inom utbildningssystemet och diskutera dessa i relation till förskolans och skolans värdegrund
- analysera och diskutera lärarkårernas och lärarutbildningarnas förändring i relation till utvecklingen på utbildningsområdet
- kommunicera och diskutera kursinnehållet skriftligt med korrekt språklig form.
Innehåll
- Utbildningssystemets historia, organisation och villkor.
- Förskolans och skolans värdegrund.
- Sociala, könsrelaterade och etniska skillnader i utbildningssystemet.
- Lärarkårernas och lärarutbildningens historiska utveckling.
- Akademiskt skrivande.
Undervisning
Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
Kursen examineras skriftligt, exempelvis genom salsskrivning.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan till exempel vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.