Andraspråksinlärares läs- och skrivutveckling
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 5NS193
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Litteratur
- Damber, Ulla, Om tidig läsutveckling i det mångspråkiga samhället, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 661–684Obligatorisk
- Eklund Heinonen, Maria; Lennartsson Hokkanen, Ingrid, Textstrategier för akademiskt skrivande: En smidigare övergång till högre studier, Ingår i: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], s. 96–109Obligatorisk
- Freebody, Peter; Kindenberg, Björn, Critical literacy: Pedagogy, diversity and the digital environment, Ingår i: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], s. 276–287Obligatorisk
- Gibbons, Pauline, Lyft språket, lyft tänkandet: språk och lärande, Tredje upplagan, Lund, Studentlitteratur, [2018]Obligatorisk
- Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, 2. uppl., Stockholm, Skolverket, 2012 (Huvudsakligen kap. 3–6)
- Hedman, Christina, Flerspråkig elev med dyslexi?, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 98–128Obligatorisk
- Hedman, Christina, Läsutveckling hos flerspråkiga, Ingår i: Flerspråkighet i skolan: språklig utveckling och undervisning, 1. uppl., Stockholm, Natur & Kultur, 2012, s. 78–97Obligatorisk
- Jalali-Moghadam, Niloufar; Hedman, Christina, Special Education Teachers’ Narratives on Literacy Support for Bilingual Students with Dyslexia in Swedish Compulsory Schools, 2016Obligatorisk
- Lindholm, Anna, Flerspråkiga elevers textförståelse och reflektioner kring användning av lässtrategier, Ingår i: Nordand: nordisk tidsskrift for andrespråksforskning, vol. 14, nr. 1, 2019, s. 69–92Obligatorisk
- Magnusson, Ulrika, Skrivande på ett andraspråk, Ingår i: Svenska som andraspråk: - i forskning, undervisning och samhälle, 2. uppl., Studentlitteratur AB, 2013, s. 633–660Obligatorisk
- Norlund Shaswar, Annika; Wedin, Åsa, Språkdidaktik för SFI: att undervisa vuxna andraspråksinlärare, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur, [2020]Obligatorisk
- Pugh, Kenneth; Verhoeven, Ludo, Introduction to This Special Issue: Dyslexia Across Languages and Writing Systems, Ingår i: Scientific studies of reading.: the official journal of the Society for the Scientific Study of Reading, vol. 22, nr. 1, 2018, s. 1–6Obligatorisk
- Reichenberg, Monica; Fröhling, Thomas, Vägar till läsförståelse: texten, läsaren, samtalet, 2., [uppdaterade] uppl., Stockholm, Natur & kultur, 2014Obligatorisk
- Rosén, Jenny; Wedin, Åsa, Grundläggande skriftspråksundervisning inom Sfi: Funktionalitet, mångfald och social rättvisa, Ingår i: Litteraciteter och flerspråkighet, Första upplagan, Stockholm, Liber, [2019], s. 192–204Obligatorisk
- Sellgren, Mariana, Den dubbla uppgiften: tvåspråkiga elever i skolans mellanår arbetar med förklarande genre i SO, Stockholm, Centrum för tvåspråkighetsforskning, Stockholms universitet, 2011Obligatorisk (105 sidor (utvalda sidor läses))
- Skoog, Marianne; Wahlström, Ninni; Skillmark, Albin, Ett sociopolitiskt perspektiv på critical literacy i en tid av globalisering, Ingår i: Critical literacy i svensk klassrumskontext, Umeå, Umeå universitet, 2015, s. 175–187Obligatorisk
Referenslitteratur
Huvudgruppen saknar information.
* Obligatorisk