Kursplan för Visualiseringstekniker: Konst och vetenskap som kunskapspraktiker 1700-2000
Technologies of Visualisation: Art and Science as Practices of Knowledge 1700-2000
Kursplan
- 7,5 högskolepoäng
- Kurskod: 5KV027
- Utbildningsnivå: Avancerad nivå
-
Huvudområde(n) och successiv fördjupning:
Konstvetenskap A1N
Förklaring av koder
Koden visar kursens utbildningsnivå och fördjupning i förhållande till andra kurser inom huvudområdet och examensfordringarna för generella examina:
Grundnivå
- G1N: har endast gymnasiala förkunskapskrav
- G1F: har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G1E: innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
- G2F: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- G2E: har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen
- GXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
Avancerad nivå
- A1N: har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
- A1F: har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
- A1E: innehåller examensarbete för magisterexamen
- A2E: innehåller examensarbete för masterexamen
- AXX: kursens fördjupning kan inte klassificeras
- Betygsskala: Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Inrättad: 2011-05-09
- Inrättad av: Institutionsstyrelsen
- Reviderad: 2018-04-16
- Reviderad av: Institutionsstyrelsen
- Gäller från: VT 2018
-
Behörighet:
Kandidatexamen
- Ansvarig institution: Konstvetenskapliga institutionen
Mål
Efter genomgången kurs ska studenten ha fördjupade kunskaper om samt kunna redogöra för och problematisera den förändrade relationen mellan konst och vetenskap som kunskapspraktiker från 1700-talet fram till 2000-talet, med fokus på visualiseringstekniker. Studenten tillägnar sig dessa kunskaper genom att under kursen redogöra för, diskutera, analysera och kritiskt granska konstnärlig användning av olika visualiseringstekniker, urskilja och analysera hur konstnärliga uttryck och praktiker historiskt influerats av olika visualiseringstekniker samt diskutera, problematisera och analysera olika vetenskapliga användningar av konst som en visualiseringsform.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i företeelsen att med hjälp av olika tekniker visualisera fenomen vi annars inte skulle kunna se. Kursen behandlar relationen mellan konst och vetenskap som kunskapspraktiker och de förändringar som sker från 1700-talet till 2000-talets början. Fram till 1800-talet var konst och vetenskap som kunskapspraktiker mer sammanlänkade än idag, skapandet av vetenskapliga anatomiska teckningar är ett exempel. Mot slutet av 1800-talet äger ett skifte rum då konstnärens kunskap börjar ersättas av nya visualiseringstekniker som röntgen och fotografi och senare digitala tekniker. Idag har forskare återigen börjat tala om att vetenskapen behöver konsten. Ett skäl som förs fram handlar om att vetenskap idag är en så avancerad praktik att den behöver konsten som en förmedlande länk för att nå ut till allmänheten.
Syftet med kursen är att belysa och problematisera relationen mellan konst och vetenskap som kunskapspraktiker med fokus på visualiseringstekniker från 1700-talet fram till 2000-talets början, med tyngdpunkt på 1900-talet. Kursen är tvärvetenskaplig och innehåller aktuella teoribildningar inom studier av konst och vetenskap.
Kursen vill rikta uppmärksamhet på dels hur konstnärliga praktiker influeras, använder sig av samt förhåller sig till olika visualiseringstekniker, dels hur vetenskapliga praktiker använder konst som en slags visualiseringsform. Kursen följer ett tematiskt upplägg där respektive kurstillfälle ägnas en specifik visualiseringsteknik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier.
Examination
Examinationen sker i form av flerdelad hemskrivning samt demonstrationsuppgifter i samband med seminarierna. Den betygsskala som tillämpas är Väl godkänd, Godkänd och Underkänd.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte ingå i examen med annan kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i denna kurs.
Versioner av kursplanen
- Senaste kursplan (giltig från VT 2018)
- Äldre kursplan (giltig från HT 2017)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2011, version 2)
- Äldre kursplan (giltig från VT 2011, version 1)
Litteratur
Litteraturlista
Gäller från: VT 2018
I bibliotekets söktjänst kan du se om en titel finns elektroniskt.
Kurslitteratur
-
The Physics Department at the University of Geneva, Cern
Ingår i:
Artists-in-labs : Networking in the MarginsWien: Springer-Verlag, 2010
s. 110-112
Obligatorisk
-
Ahlberg, Jörgen
Visualization techniques for surveillance : visualizing what cannot be seen and hiding what should not be seen
Ingår i:
Konsthistorisk tidskrifthttp://rivierareservation.it/wp/wp-content/uploads/2015/05/Diano-Marina_01.jpg
Obligatorisk
-
Crandall, Jordan
Envisioning the Homefront: : Militarization, Tracking and Security Culture
Ingår i:
Journal of visual culture.Obligatorisk
-
Glauser, Andrea
Formative encounters : laboratory life and artistic practice
Ingår i:
Artists-in-labs : Networking in the MarginsWien: Springer-Verlag, 2010
s. 12-24Obligatorisk
-
Gonzenbach, Christian
Artist in the Physics Department at the University of Geneva, Cern
Ingår i:
Artists-in-labs : Networking in the MarginsWien: Springer-Verlag, 2010
s. 162-167
Obligatorisk
-
Inledning
Holger, Lena;
Holst-Ekström, Måns;
Sidén, Karin;
Snickare, Mårten
Ingår i:
Kroppen : konst och vetenskapStockholm: Nationalmuseum, 2005
s. 11-23Obligatorisk
-
Jones, Caroline A.;
Galison, Peter
Introduction
Ingår i:
Picturing science, producing artNew York: Routledge, 1998
s. 1-23Obligatorisk
-
Jülich, Solveig
Laboratoriet och ateljén
Ingår i:
Kroppen : konst och vetenskapStockholm: Nationalmuseum, 2005
s. 203-229URL: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00233609.2015.1031695
Obligatorisk
-
Jülich, Solveig
Lennart Nilsson's fish-eyes : a photographic and cultural history of views from below
Ingår i:
Konsthistorisk tidskriftObligatorisk
-
Kemp, Martin
Seen / unseen : art, science, and intuition from Leonardo to the Hubble telescope
Oxford: Oxford University Press, 2006
s.301-331.
Obligatorisk
-
Kurgan, Laura
Close up at a distance : mapping, technology, and politics
New York: Zone, 2013
s. 9-36, 113-127
Obligatorisk
-
Orrghen, Anna
Driven by Visualization : Sten Kallin's collaborations with Astrid Sampe, Sture Johannesson and Mats Amundin as explorations of computer technology
Ingår i:
Konsthistorisk tidskriftURL: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00233609.2015.1034171
Obligatorisk
-
Orrghen, Anna
Technologies of Visualization
Ingår i:
Konsthistorisk tidskriftURL: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00233609.2015.1034172
Obligatorisk
-
Plautz, Dana
New Ideas Emerge When Collaboration Occurs
Ingår i:
Leonardo : journal of the International Society for the Arts, Sciences and Technologys. 302-309. Även tillgänglig via Uppsala universitetsbiblioteks webbsida: http://www.jstor.org/stable/i20206061
Obligatorisk
-
Sappol, Michael
Body modern : Fritz Kahn, scientific illustration, and the homuncular subject
Minneapolis: University of Minnesota Press, 2017.
s. 1-69
Obligatorisk
-
Weimarck, Torsten
Holger, Lena
Kroppen : konst och vetenskap
Stockholm: Nationalmuseum, 2005
s. 25-53, "Kroppen, och den anatomiska kroppen".
Obligatorisk
-
Wästfelt, Anders
Reclaiming Position : Using Local Context to Visualise Interpretations of Satellite Images in Humanities and Social Science
Ingår i:
Konsthistorisk tidskriftURL: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00233609.2015.1031696
Obligatorisk
-
Zschocke, Nina
Art and science research teams? : Some arguments in favour of a culture of dissent
Ingår i:
Artists-in-labs : Networking in the MarginsWien: Springer-Verlag, 2010
(2010) s. 68-81Obligatorisk
-
Zwijnenberg, Robert
Art, the Life Sciences and the Humanities: In Search of a Relationship
Ingår i:
Art in the age of technoscience : genetic engineering, robotics, and artificial life in contemporary artWien: Springer, cop. 2009
s. xiv-xxix.
Obligatorisk
-
Åhrén, Eva
Figuring Things Out : Visualizations in the Work of Swedish Anatomists Anders and Gustaf Retzius, 18291921
Ingår i:
NunciusBrill Academic Publishers,
vol. vol. 32 (2017) nr. nr 1s. 166-211
Obligatorisk
-
Åhrén, Eva
Kroppar av vax : modeller och preparat i konst och vetenskap
Ingår i:
Kroppen : konst och vetenskapStockholm: Nationalmuseum, 2005
s. 189-201.
Obligatorisk
Ytterligare artiklar kan tillkomma.