Historikerprogrammet
Utbildningsplan, HHI1K
- Kod
- HHI1K
- Fastställd av
- Historisk-filosofiska fakultetsnämnden, 25 maj 2021
- Diarienummer
- UFV 2021/1097
- Ansvarig fakultet
- Historisk-filosofiska fakulteten
- Ansvarig institution
- Historiska institutionen
- Övrig(a) medverkande institution(er)
- Ekonomisk-historiska institutionen, Historiska institutionen, Institutionen för idéhistoria
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Undervisning
Syfte
Syftet med programmet är att ge en bred historisk orientering och successiva fördjupningar inom några av den historiska vetenskapens centrala områden. Den kunskapsmässiga fördjupningen innebär samtidigt utvecklande av en rad viktiga färdigheter som är av betydelse för historiker och för arbetslivet, såsom förmågan att ringa in uppkomsten och diskutera utvecklingen av sådana historiska företeelser som idag kan betraktas som självklara och tas för givna, eller att med utgångspunkt i liknande historiska fenomen kunna ge alternativa perspektiv på aktuella frågor. Programmet syftar vidare till att ge studenterna förmåga att kritiskt och med stor noggrannhet utvärdera och granska stora mängder av heterogena material, inklusive ståndpunkter som förs fram av samtida opinionsbildare och forskare. Dessutom skall studenterna lära sig att presentera självständiga analyser och slutsatser med argument som är väl underbyggda, klart formulerade och strukturerade, att utveckla sin förmåga till självständig och kritisk reflektion över det egna lärandet samt att utveckla sin förmåga att formulera egna frågeställningar och mål.
Mål som förväntade studieresultat
Kunskapsmål
Studenten skall:
- tillägna sig en bred historisk kunskap om och förståelse för kulturer, attityder och samhällen som skiljer sig från dagens
- tillägna sig goda kunskaper och utveckla en fördjupad förståelse om varför dagens samhällen, kulturer och ekonomiska och politiska system ser ut som de gör
- skaffa sig en god förståelse för såväl kontinuitet som förändringsprocesser i flera olika tidsskalor, där samspelet mellan aktör och struktur alltid är i fokus.
Färdighetsmål
Studenten skall
- lära sig att kreativt formulera problem och frågor
- skaffa sig förmåga att ge perspektiv på frågor som ställs av andra
- lära sig att kritiskt värdera och tillämpa många olika typer av vetenskapliga metoder
- skaffa sig förmåga att genomföra ingående analyser av texter och kunna bedöma olika källors värde – källkritik
- lära sig att organisera, systematisera och överblicka mycket stora och komplexa material.
- öva upp sin förmåga att skriva argumenterande texter på ett lättillgängligt och klargörande sätt
- öva upp sina färdigheter i muntlig framställning, bland annat genom att lära sig presentera saklig och väl underbyggd kritik.
Examen
Efter genomförd utbildning får studenten en Filosofie kandidatexamen med antingen ekonomisk historia, idéhistoria eller historia som huvudområde. Huvudområdet bestäms efter i vilket ämne studenten valt att skriva examensarbete.