Kine Johansen
Universitetsadjunkt vid Institutionen för kvinnors och barns hälsa; CIRCLE - Interventionsforskning inom hälsa och vård
- Telefon:
- 018-611 59 63
- E-post:
- kine.johansen@uu.se
- Besöksadress:
- MTC-huset, Dag Hammarskjölds väg 14B, 1 tr
752 37 Uppsala - Postadress:
- Akademiska sjukhuset
751 85 UPPSALA
Associerad forskare vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap; Socialmedicin/CHAP
- E-post:
- kine.johansen@pubcare.uu.se
- Besöksadress:
- BMC, Husargatan 3, Uppsala
- Postadress:
- Box 564
751 22 Uppsala
- Akademiska meriter:
- sjukgymnast
- ORCID:
- 0000-0002-9212-8452
Mer information visas för dig som medarbetare om du loggar in.
Kort presentation
Som fysioterapeut och forskare brinner jag för tidig upptäckt och behandling av barn med motoriska svårigheter såsom cerebral pares (CP) och developmental coordination disorder (DCD) genom kvalitetsutveckling, evidensbaserad praktik och implementering. Min forskning rör hur man undersöker spädbarns motoriska förmåga, hur en bristande motorisk förmåga påverkar individen samt hur vi på ett hållbart och effektivt sätt kan erbjuda behandling till skolbarn med DCD.
Nyckelord
- barnhälsovård
- dcd
- evidensbaserad praktik
- förbättringskunskap
- motorisk bedömning
- motorisk utveckling
- tidig identifikation
- utvecklingsneurologi
Biografi
Som fysioterapeut och forskare brinner jag för tidig upptäckt och behandling av barn med motoriska svårigheter. Ett sätt att uppnå detta är genom kvalitetsutveckling, evidensbaserad praktik och implementering. För att nå som många barn som möjligt så tidigt som möjligt är barnhälsovården en given arena för min forskning.
Developmental coordination disorder (DCD) drabbar ungefär 5-6% av alla barn och har en hög samsjuklighet med andra neuropsykiatriska diagnoser såsom ADHD och autism. I Sverige idag är det få som känner till diagnosen DCD och det saknas longitudinella studier om hur DCD utvecklar sig från barndom till vuxen ålder. Vi hoppas kunna belysa några aspekter genom projektet ”DCD hos vuxna”. I januari 2021 avslutade vi den sista datainsamlingen och vi är nu processen att analysera och sammanställa data.
Vi vet att barns motoriska förmåga påverkar barns möjlighet att vara delaktiga och att barn med DCD deltar i färre och i mindre varierade aktiviteter än barn med en adekvat motorisk förmåga. Även om effektiv behandling för DCD finns, är det få av de ungefär 80 000 skolbarnen med DCD i Sverige som får behandling för sina motoriska svårigheter. I andra länder ges behandling till barn med DCD ofta individuellt inom specialistvården, något som är kostsamt, tidsödande och ojämlikt. Med tanke på det stora behovet och att vi har begränsade resurser för att erbjuda individuell behandling till alla barn, måste vi hitta andra hållbara och effektiva sätt att erbjuda våra insatser. I projektet ”Utveckling av en skolbaserad intervention för att främja delaktighet hos barn med DCD" är målet att ta fram en modell och ett arbetssätt för att kunna nå barn med DCD i skolan. Projektet pågår från 1 maj 2021 till 30 april 2023 och är finansierat av Vetenskapsrådet.
Publikationer
Urval av publikationer
- Early access to physiotherapy for infants with cerebral palsy (2021)
- Parents want Swedish child health services to focus more on motor development and practical advice (2021)
- An Integrated Care Strategy for Pre-schoolers with Suspected Developmental Disorders (2021)
- Towards an evidence-based assessment of early motor performance in the child health services (2017)
Senaste publikationer
- Partnering for change (P4C) in Sweden- a study protocol of a collaborative school-based service delivery model to create inclusive learning environments (2023)
- Impact of developmental coordination disorder in childhood on educational outcomes in adulthood among neonatal intensive care recipients (2023)
- Outcomes in children after mild neonatal hypoxic ischaemic encephalopathy (2023)
- A Preliminary Study to Develop a Collaborative Tiered School-Based Physical Therapy Service Delivery Model (2022)
- Perspectives of International Experts on Collaborative Tiered School-Based Physiotherapy Service Delivery (2022)
Alla publikationer
Artiklar
- Partnering for change (P4C) in Sweden- a study protocol of a collaborative school-based service delivery model to create inclusive learning environments (2023)
- Impact of developmental coordination disorder in childhood on educational outcomes in adulthood among neonatal intensive care recipients (2023)
- Outcomes in children after mild neonatal hypoxic ischaemic encephalopathy (2023)
- A Preliminary Study to Develop a Collaborative Tiered School-Based Physical Therapy Service Delivery Model (2022)
- Perspectives of International Experts on Collaborative Tiered School-Based Physiotherapy Service Delivery (2022)
- Early access to physiotherapy for infants with cerebral palsy (2021)
- Parents want Swedish child health services to focus more on motor development and practical advice (2021)
- An Integrated Care Strategy for Pre-schoolers with Suspected Developmental Disorders (2021)
- Clinical utility of the Structured Observation of Motor Performance in Infants within the child health services (2017)
- The Structured Observation of Motor Performance in Infants can detect cerebral palsy early in neonatal intensive care recipients (2017)
- 'Now I use words like asymmetry and unstable' (2016)
- Can nurses be key players in assessing early motor development using a structured method in the child health setting? (2015)