Nå ut med din forskning

Nedan listar vi teknisk- naturvetenskapliga fakultetens samverkansaktiviteter som riktar sig till skola och allmänhet, där du som forskare har chans att vara med och nå ut med din forskning. Samtliga aktiviteter arrangeras av enheten för kommunikation och skolsamverkan vid kansliet för teknik och naturvetenskap.

I utställningen får besökaren genom interaktiva montrar uppleva och lära sig om fysikaliska lagar, tekniska fenomen och grunderna som modern forskning vilar på. Varje monter kopplar till en institution på Ångström, och genom montrarna samt tillhörande webmaterial demonstreras aktuell forskning som sker vid Ångström lab. Till utställningen hör också en historisk del som visar Ångströmfamiljens forskning, och ger en glimt av utbildning och forskning ur historien.

Som forskare kan utställningen användas på olika sätt. Du kan välja att utbilda dig till guide i utställningen och ta emot besökande skolklasser, och du kan också använda dig av utställningen helt fristående. Genom sin centrala och öppna placering på Ångström, finns möjligheten att använda hela eller delar av utställningen för att demonstrera och illustrera din egen eller andras forskning på ett lättsamt och tillgängligt sätt.

För att bli guide i utställningen kontaktar du oss och får gå en kort utbildning i utställningen, därefter finns vi som stöd och hjälp i guidearbetet. För att använda utställningen på egen hand behövs ingen utbildning, det står dig fritt att göra det närhelst det inte pågår guidade visningar. Vi stöttar dig gärna om du vill ha hjälp och tips för ditt eget sätt att kommunicera forskning med hjälp av montrarna.

Webbplats för Ångström explanatorium

Kontakt: Pär Gudfastsson

På Programmeringscenter (Ångström) ges fortbildande programmeringsworkshops för lärare i grundskola, gymnasium och förskola. Workshoparna leds av forskare vid Uppsala universitet som genom detta arbete får möjlighet att möta lärare och samla material till sin egen forskning. Workshoparna formas i sitt upplägg så att de bidrar både till forskningen och fyller ett behov av fortbildning och fördjupning inom skolan.

Som forskare har du möjlighet att delta i programmeringscenters arbete genom att hålla workshops och/eller vara talare på något av våra events som sker via Programmeringscenter. Målet är att skapa en winwin-situation för både forskare och skola. Som workshopledare på Programmeringscenter får du forma ditt bidrag utifrån egna behov, och stöd för utformning av workshops finns alltid tillgängligt. Du väljer själv hur länge du vill delta i arbetet, många forskare är kvar i många år för materialinsamling, men möjligheten till korta inspel finns också.

Webbplats för programmeringscenter

Kontakt: Pär Gudfastsson

Vi erbjuder studiebesök för gymnasieklasser, företag och allmänhet. Våra forskare ger vid dessa tillfällen populärvetenskapliga föreläsningar och vi erbjuder även guidade turer på campus och i laboratorier. Med utgångspunkt i tillgängliga resurser skräddarsyr vi besöken efter besökarnas önskemål. Våra besöksprogram är oftast riktade till gymnasiets senare och därför ges de flesta populärvetenskapliga föreläsningarna på svenska. Utöver studiebesök ges även populärvetenskapliga föreläsningar på vår Forskardag för gymnasiet i november.

Kontakt: Maja Garde Lindholm

Massexperimentet är ett exempel på medborgarforskning – Citizen science – ett snabbt växande fenomen där icke-forskare medverkar i forskning genom samarbete med professionella forskare. Detta är ett spännande sätt att få förståelse för forskning generellt bland allmänheten men samtidigt höja medvetenheten/kunskapen inom ett visst stoffområde för en bestämd målgrupp. Dessutom kan massexperiment ge direkt stöd till forskningen genom att kunna fånga in stora mängder med data på kort tid. Med viss kontinuitet arrangeras aktiviteter riktat till målgruppen skola.

När det är dags för ett nytt massexperiment, efterfrågar vi intresserade forskare inom ett visst förutbestämt område. Därefter tas det aktuell projektet fram tillsamman med aktuellt forskarteam och stödteam.

Stödet till forskarna består av en utarbetad infrastruktur bestående av:

• Budget för stödfunktion
  • Val och kontakt med målgrupp
  • Marknadsföring
  • Synlighet
  • Projektledning
  • Erfarenhet från tidigare projekt

Mer information om massexperimentet

Kontakt: Sami Vihriälä

SciFest

SciFest är en vetenskapsfestival med syfte att väcka nyfikenhet för vetenskap hos barn och unga samt synliggöra universitets arbete och minska avståndet mellan akademi och samhälle. Det är ett universitetsgemensamt projekt som arrangeras tillsammans med Sveriges lantbruksuniversitet. SciFest pågår under tre dagar varav två stycken är öppna för skolan (mellanstadiet-gymnasiet) och en dag för allmänheten.

SciFest arrangeras i Fyrishovs multihallar i form av en mässa där besökarna erbjuds att delta i bokningsbara workshoppar och fritt ta del av obokningsbara aktiviteter. De erbjuds även ett scenprogram där vetenskapsshower och föreläsningar avlöser varandra. Aktiviteternas frågeställningar är vardagsnära och utformade så att besökaren får testa på och uppleva aktiviteten. Ett besök på SciFest ska väcka en wow-känsla och en vilja att lära sig mer om det man fått uppleva.

Som forskare på Uppsala universitet har du möjlighet att delta som utställare eller scenaktör på SciFest. Vi erbjuder dig hjälp med att konkretisera din idé samt hur den kan presenteras på ett sätt som är pedagogiskt och intressant för målgruppen. Du ges möjlighet att öva på din populärvetenskapliga förmåga genom att interagera med, och förklara din forskning, för personer i alla åldrar. Utöver detta får du möjlighet att träffa andra forskare och ta del av deras forskning.

Mer information om SciFest och hur du går tillväga för att medverka finner du på SciFest hemsida.

Illustration över Uppsala skyline