Artificiell intelligens för spelprogrammering 2
Kurs, Grundnivå, 5SD810
Hösten 2024 Hösten 2024, Flexibel, 50 %, Distans, Engelska
- Studieort
- Flexibel
- Studietakt
- 50 %
- Undervisningsform
- Distans
- Antal obligatoriska träffar på campus
- 0
- Antal frivilliga träffar på campus
- 0
- Undervisningstid
- Blandad
- Studieperiod
- 11 november 2024–19 januari 2025
- Undervisningsspråk
- Engelska
- Behörighet
-
7,5 hp i programmering med C++
- Urval
-
Högskolepoäng (max 165 hp)
- Avgifter
-
Du som inte är medborgare i ett EU-/EES-land eller Schweiz måste betala anmälnings- och studieavgift.
- Studieavgift, första inbetalningen: 13 750 kr
- Studieavgift, totalt: 13 750 kr
- Sista anmälningsdag
- 15 april 2024
- Anmälningskod
- UU-54828
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 14 oktober 2024–3 november 2024
- Institutionens information om registrering
Hösten 2024 Hösten 2024, Flexibel, 50 %, Distans, Engelska För utbytesstudenter
- Studieort
- Flexibel
- Studietakt
- 50 %
- Undervisningsform
- Distans
- Antal obligatoriska träffar på campus
- 0
- Antal frivilliga träffar på campus
- 0
- Undervisningstid
- Blandad
- Studieperiod
- 11 november 2024–19 januari 2025
- Undervisningsspråk
- Engelska
- Behörighet
-
7,5 hp i programmering med C++
För dig som är antagen eller reserv
- Registreringsperiod
- 14 oktober 2024–3 november 2024
- Institutionens information om registrering
Om kursen
Denna kurs fokuserar på utveckling av programvara för artificiell intelligens (AI) i datorspel med tonvikt på strategiska spel. I kursen behandlas utveckling av AI för spel med perfekt information (till exempel schack, Othello och AlphaGo) och spel utan perfekt information (till exempel kort- och tärningsspel), inklusive simultana spel och klassiska spelteoretiska koncept såsom Nash-jämvikt.
Programmeringsspråket är C++. Under handledning kommer du att utföra ett relativt fritt valt AI-projekt individuellt eller i grupp.
Distanskursens upplägg: Kursen ges som internetbaserad distanskurs utan fysiska träffar. För att följa kursen behöver du ha tillgång till en dator med internetuppkoppling och kompilator för C++.
Kontakt
- Mikael Fridenfalk, kursansvarig
- mikael.fridenfalk@speldesign.uu.se
- Studieadministration: frågor om registrering, återbud, avbrott m.m.
- studentservice-cg@uu.se
- Studievägledare Stephanie Noroozy
- gamedesign@speldesign.uu.se