Funktionell grammatik II
Kursplan, Grundnivå, 5LN233
- Kod
- 5LN233
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Lingvistik G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 15 april 2011
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Allmänt
Kursen ges som valbar kurs inom Lingvistik C och som fristående kurs.
Behörighetskrav
Funktionell grammatik I, 7,5 hp, eller 60 hp i ett språkvetenskapligt ämne
Mål
Utbildningen syftar till att ge fördjupade kunskaper inom grammatikområdet.
Efter avslutad kurs skall studenten för att förtjäna betyget Godkänd minst kunna:
- kritiskt reflektera över funktionell lingvistik som en teoretisk modell samt
kontrastera den mot formella teoretiska modeller,
- redogöra för skillnaderna mellan enkla satskonstruktioner och komplexa satskonstruktioner, samt beskriva relationerna mellan de enkla satser som ingår i komplexa satskonstruktioner, till både funktion och form,
- beskriva syntaktiska och semantiska egenskaper hos komplexa satskonstruktioner som relativsatser, komplementsatser och satskedjor,
- redogöra för huvuddragen i diatesfenomen: semantiska konstruktioner (reflexiv och medium) och pragmatiska konstruktioner (passiv och antipassiv) och deras syntaktiska egenskaper tvärspråkligt,
- redogöra för syntaktiska strategier för att ange diskursfunktioner som kontrastiv fokus och topik,
- tillämpa de teoretiska kunskaperna vid analys av givna språkliga material, och
- skriva en mindre uppsats om en valfri konstruktion där studenten analyserar den valda konstruktionen i svenska och i ett språk som typologiskt skiljer sig från svenska.
Innehåll
Beskrivning av språkliga fenomen på meningsnivå, såsom nominalisering, komplementsats, relativsats, adverbialsats, satskedja, samordning-underordning. Vid beskrivning av dessa syntaktiska konstruktioner tas hänsyn även till deras semantiska och pragmatiska egenskaper.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Studenterna visar resultaten av sitt lärande genom en kombination av examinerande moment. Dessa moment kan vara muntliga eller skriftliga. De kan äga rum vid schemalagd tid och plats (t.ex. inom ramen för ordinarie undervisning), eller vara sådana som studenten utför på egen hand. Föreskrifter om detta föreligger vid kurstillfällets början.
Fördjupning i förhållande till examensfordringarna
Kursen omfattar 7,5 hp. För fördjupning till filosofie kandidatexamen inom huvudområdet krävs totalt 90 hp varav minst 15 ska utgöras av ett självständigt arbete.
Övergångsbestämmelser
Kursen ersätter den tidigare kursen Syntax (5LN241) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.