Medie- och kommunikationsvetenskap B: Medie- och kommunikationsvetenskaplig metod I
Kursplan, Grundnivå, 2IV167
- Kod
- 2IV167
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medie- och kommunikationsvetenskap G1F
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 26 januari 2017
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
Allmänt
Kursen ingår i kandidatprogrammet för medie- och kommunikationsvetenskap och journalistik.
Behörighetskrav
15 hp medie- och kommunikationsvetenskap
Mål
Efter kursen ska studenten kunna:
Kunskaper och förståelse
- urskilja medie- och kommunikationsvetenskapens huvudsakliga forskningstraditioner och metodologiska ansatser och identifiera de vanligaste metoderna som används inom dessa traditioner,
- förstå olika urvals- och datainsamlingsmetoder som används i medie- och kommunikationsvetenskap,
- förstå grunderna i kvalitativa och kvantitativa metoder för analys i medie- och kommunikationsvetenskap,
- förstå hur teori tjänar som stöd för medie- och kommunikationsvetenskapliga metoder.
Färdighet och förmåga
- föreslå och argumentera för forskningsdesign (inklusive formulering av forskningsproblem, syfte och forskningsfrågor och valet av objekt för studier och metodik) för vetenskapliga arbeten i medie- och kommunikationsvetenskap,
- planera och tillämpa grundläggande urval och datainsamling med hjälp av både kvantitativa och kvalitativa metoder,
- planera och genomföra grundläggande dataanalyser med hjälp av både kvantitativa och kvalitativa metoder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera styrkor och svagheter hos olika metoder i medie- och kommunikationsvetenskap, liksom lämpligheten av metodtillämpningar i vetenskapliga arbeten,
- kritiskt reflektera över och värdera olika metodologiska ansatser från vetenskapsteoriska och etiska perspektiv.
Innehåll
Denna kurs ger en introduktion till olika forskningstraditioner och metodologiska ansatser i medie- och kommunikationsvetenskap, och ger studenterna utbildning i att utforma forskningsprojekt, samt praktiska övningar i konkreta metoder.
Kursen kombinerar introduktionsföreläsningar med workshops, som fokuserar på de grundläggande metoder som används i medie- och kommunikationsvetenskap, dels för urval och datainsamling och dels för att analysera insamlad data på ett kvalitativt och kvantitativt sätt. Föreläsningarna fokusar på metodologiska principer, medan kursens workshops ger studenterna praktisk träning. De datainsamlingsmetoder som kursen behandlar är kvantitativa undersökningar, kvalitativa intervjuer och deltagande observationer. För analys fokuserar kursen på kvalitativ textanalys och uni- respektive bivariat statistisk analys.
Samtliga metodövningar är fast förankrade i vetenskapsfilosofisk inramning, uppmuntrar kritisk metodreflektion, inklusive etiska reflektioner.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier och workshops kombineras med individuella uppgifter och grupparbeten.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska moment, genomförande av individuella uppgifter och grupparbeten samt muntlig och/eller skriftlig tentamen.