Folkhälsovetenskap A1
Kursplan, Grundnivå, 3FV367
- Kod
- 3FV367
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Folkhälsovetenskap G1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Kommittén för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid medicinska fakulteten, 6 mars 2018
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Mål
Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
• Identifiera och redogöra för faktorer av betydelse för den egna individens hälsa samt för folkhälsan
• Översiktligt beskriva folkhälsans utveckling i befolkningen nationellt och internationellt till idag
• Identifiera målgrupper och nivåer för folkhälsoarbete
• Identifiera och beskriva folkhälsoaktörer samt folkhälsomål för olika målgrupper
• Redogöra för områden där ojämlik hälsa råder samt beskriva olika sociala determinanter för hälsa samt
• Redogöra för kopplingen mellan diskriminering och hälsa
• Identifiera olika vetenskapliga metoder i folkhälsoarbete samt bedöma vetenskapliga artiklar
• Förstå hur man studerar risk för sjukdom
• Diskutera och reflektera folkhälsovetenskapliga områden såsom ohälsobeteenden i världen samt arbete utifrån olika folkhälsomål.
• Sammanställa kunskap och dela med sig av kunskap
• Planera och beskriva en plan för ett folkhälsoprojekt
Innehåll
• Folkhälsomål
• Folksjukdomar
• Levnadsvanor
• Faktorer för hälsa
• Delaktighet
• Målgrupper
• Genus
• Sociala determinanter
• Diskriminering
• Folkhälsoaktörer
• Epidemiologi
• Folkhälsa historiskt och internationellt
• Vetenskapliga metoder inom folkhälsa
• Olika strukturer och nivåer av folkhälsoarbete
• Folkhälsoprojekt
Undervisning
Nätbaserade föreläsningar, filmer och radioklipp, individuella inlämningsuppgifter, diskussioner via nätbaserat diskussionsforum, egen läsning samt informationssökning. All undervisning sker på distans.
Examination
Skriftliga inlämningsuppgifter och test. Aktivt deltagande i diskussioner.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.