Psykiatri II
Kursplan, Avancerad nivå, 3PS311
- Kod
- 3PS311
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Medicinsk vetenskap A1F
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för sjuksköterskeprogrammen, 20 mars 2019
- Ansvarig institution
- Institutionen för medicinska vetenskaper
Allmänt
Kursen är en teoretisk kurs i specialistsjuksköterskeprogrammets inriktning mot psykiatrisk vård, 60 hp.
Behörighetskrav
För tillträde till specialistsjuksköterskeprogrammet krävs av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som sjuksköterska samt kandidatexamen omfattande 180 högskolepoäng med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet vårdvetenskap, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad, omvårdnadsvetenskap, omvårdnad eller motsvarande utländsk examen. Dessutom krävs yrkesverksamhet som sjuksköterska motsvarande minst 12 månaders heltidstjänstgöring.
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- genomföra strukturerade bedömningar av psykiatriska sjukdomssymtom och kunna värdera instruments psykometriska egenskaper
- identifiera och tillämpa kunskap om somatiska sjukdomar med psykiska symtom
- värdera den psykiska ohälsan mot bakgrund av varje individs och vårdgivares sociala och kulturella sammanhang
- beskriva åtgärder för att öka delaktighet och patientnytta
- förklara och värdera åtgärder för habilitering och rehabilitering inom området
- beskriva hur psykiatri tillämpas inom olika samhällsinstitutioner
Innehåll
Psykometri och skattningsmetodik
Somatiska sjukdomar med psykiska symtom
Transkulturell psykiatri
Delaktighet och patientnytta i psykiatrisk vård
Psykiatrisk habilitering och rehabilitering
Psykiatri inom olika samhällsinstitutioner
Undervisning
ARBETSFORMER
Basgruppsarbete, case-metodik, föreläsningar, individuellt arbete, litteraturstudier, seminarier och webbaserad undervisning.
OBLIGATORISKA MOMENT
Introduktion till kurs, schemalagda basgruppsträffar, seminarier och studieuppgifter med skriftlig och muntlig redovisning.
Examination
Examination av kursens uppställda mål sker kontinuerligt i form av muntliga och skriftliga uppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.