Retorik för lärare
Kursplan, Grundnivå, 5LV083
- Kod
- 5LV083
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Retorik G2F
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 29 oktober 2018
- Ansvarig institution
- Litteraturvetenskapliga institutionen
Allmänt
Kursansvarig institution är Litteraturvetenskapliga institutionen. Kursen är en fristående distanskurs på grundnivå, och kan ingå i lärarutbildningen, t.ex. inom ramen för Svenska 4. Kursplanen är fastställd av Litteraturvetenskapliga institutionens styrelse den 29 oktober 2018
Behörighetskrav
60 hp i ett ämne
Mål
Kursen har som syfte att ge en grundläggande teoretisk kännedom om retorikens didaktik ur ett kombinerat teoretiskt och praktiskt perspektiv.
Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna
* översiktligt redogöra för retorikens didaktiska historia från antiken fram till modern tid
* visa förtrogenhet med några av retorikens centrala pedagogiska modeller och begrepp
* demonstrera förmåga att reflektera över dessa modellers möjligheter och begränsningar i samband med att dessa prövas praktiskt.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till retoriken som ett undervisningsämne. Den ger dels en överblick av retorisk didaktik ur ett historiskt perspektiv, dels ger den en genomgång av samtida modeller för retorikundervisning, grundade i den klassiska retoriken. Retorikens modeller för inlärning prövas och omsätts i praktiska övningar, och studenten får instrument för att utarbeta lektioner med retoriska övningar. Kurslitteraturen innefattar både aktuell forskning, handbokslitteratur och källtexter.
Undervisning
Undervisningen är nätbaserad och bygger på interaktion mellan medstudenter och mellan student och lärare. Såväl muntliga som skriftliga övningar/inlämningsuppgifter ingår.
Examination
Examination sker i form av obligatoriska chattar (eller motsvarande) och skriftliga inlämningsuppgifter.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.
Litteraturlista
Litteraturlista saknas.