Latin B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5LA205

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
5LA205
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Latin G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 6 september 2019
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Allmänt

Kursen ges inom kandidatprogrammet Klassiska studier och som fristående kurs.

Behörighetskrav

Minst 21 hp från Latin A, vari ska ingå delkursen Latinsk formlära och syntax.

Mål

Utbildningen syftar till att ge fördjupade insikter i det latinska språkets formlära, syntax och ordförråd, samt förmåga att tolka latinska texter från klassisk tid.

Utbildningen avser också att ge vidare beläsenhet i den antika romerska litteraturen genom fortsatt studium av viktiga historiska, filosofiska och poetiska verk på originalspråket i deras historiska och litterära kontext, samt i receptionshistorisk belysning.

Efter genomgången kurs förväntas studenten

- aktivt behärska det väsentliga i den latinska formläran samt kunna redogöra för den latinska syntaxens grundläggande drag;

- kunna identifiera och beskriva de versmått som förekommer i de lästa texterna, redogöra för och tillämpa de grundläggande prosodiska reglerna och skandera de i kursen ingående dikterna enligt metrisk-prosodisk praxis;

- kunna översätta de lästa klassiska texterna till svenska, analysera den grammatiska strukturen och redogöra för den historiska och litterära kontexten;

- översiktligt kunna redogöra för den antika romerska litteraturen och de viktigaste verkens tradering;

- kunna diskutera genusteoretiska problem i de lästa texterna.

Innehåll

Kursen består av följande fem delkurser:

1.Latinsk syntax, 7 hp

Systematiskt studium av latinsk formlära, syntax och stilistik med övningar i översättning från latin till svenska. Därtill skall man lära sig elementa om latinets plats bland de indoeuropeiska språken.

2.Senrepublikansk prosa, 6 hp

Läsning av sammanlagt c:a 60 sidor latinsk prosa, som hämtas från Sallustius (De coniuratione Catilinae) samt från Cicero (ett tal mot Catilina); samt av 3 tal av Cicero mot Catilina i översättning. Texterna studeras ur såväl språklig och stilistisk som litterär, historisk och receptionshistorisk synvinkel.

3.Augusteisk prosa, 5 hp

Läsning av c:a 50 sidor prosa från augusteisk tid (företrädesvis eller uteslutande från Livius), som studeras ur såväl språklig och stilistisk som litterär, historisk och receptionshistorisk synvinkel.

4.Latinsk poesi från senrepubliken och från augusteisk tid, 10 hp

Läsning av sammanlagt 1.650 vers, hämtade från Catullus (c:a 200 vers) och Ovidius (c:a 400 vers ur bl.a. Metamorphoses), Vergilius (c:a 770 vers ur Aeneiden) och Horatius (c:a 250 vers ur Carmina och Sermones).

5. Romersk litteraturhistoria, 2 hp

Ett verk som presenterar huvuddragen av den antika litteraturhistorien och ger grundläggande information om hur de antika texterna har överlevt till våra dagar inläses på egen hand.

Undervisning

1. Latinsk syntax, 7 hp

Undervisningen har formen av lektioner.

2. Senrepublikansk prosa, 6 hp

Undervisningen har formen av lektioner. En betydande del av textkursen behandlas i undervisningen. Återstoden inläses på egen hand.

3. Augusteisk prosa, 5 hp

Undervisningen har formen av lektioner. En betydande del av textkursen behandlas i undervisningen - återstoden inläses på egen hand.

4. Latinsk poesi från senrepubliken och från augusteisk tid, 10 hp

Undervisningen har formen av lektioner. En betydande del av textkursen behandlas i undervisningen - återstoden inläses på egen hand.

5. Romersk litteraturhistoria, 2 hp

En litteraturhistorisk översikt läses in på egen hand.

Studentens självständiga lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.

Examination

Examination sker i form av skriftligt prov.

För betyget G krävs överblick över de viktigaste författarskapen och texterna i den romerska litteraturen.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin