Kazakiska
Kursplan, Grundnivå, 5TU132
- Kod
- 5TU132
- Utbildningsnivå
- Grundnivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Turkiska språk G1N
- Betygsskala
- Väl godkänd (VG), Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Institutionsstyrelsen, 15 oktober 2021
- Ansvarig institution
- Institutionen för lingvistik och filologi
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Engelska 6
Mål
Kursens syfte är att ge en översikt över kazakiskans särdrag inom den turkiska språkfamiljen, kazakiskans ljud-, form- och satslära samt grundläggande färdigheter i läsning och översättning av kazakiska och att använda kazakiskans skriftsystem.
För betyget godkänd ska studenten efter avslutad kurs kunna
kunskap och förståelse
- översiktligt redogöra för kazakiskans särdrag inom den turkiska språkfamiljen
- beskriva huvuddragen i kazakisk ljud- och formlära
- beskriva morfofonologiska regler i kazakiska
- läsa upp elementära texter på kazakiska med ett begripligt uttal
färdighet och förmåga
- använda det kazakiska skriftsystemet
- bilda böjningsformer av kazakiska substantiv, pronomina, adjektiv och verb
- använda enklare kazakiska grammatiska konstruktioner
- identifiera ordklasser och analysera ordformer i valda elementära texter på kazakiska
- översätta enkla kazakiska texter
värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över typologiska likheter och olikheter mellan kazakiska och engelska/svenska.
Innehåll
Kursen ger en inledning till kazakiskans skriftsystem, grammatik samt grundläggande färdigheter i praktisk språkanvändning. Kursen ger en översikt över kazakiskans särdrag inom den turkiska språkfamiljen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsnings-, övnings- och examinationsmoment. Studentens egna lärandeaktiviteter är av avgörande vikt för arbetet på kursen.
Examination
Kursen har två examinerande moment:
- fortlöpande muntliga och skriftliga uppgifter
- avslutande skriftlig hemuppgift.
För betyget G krävs G på samtliga moment. För betyget VG krävs dessutom VG på moment 2.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.