Forskningsdesign och metod inom folkhälsoområdet
Kursplan, Avancerad nivå, 3FV386
- Kod
- 3FV386
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Folkhälsovetenskap A1N
- Betygsskala
- Godkänd (G), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Programkommittén för masterprogrammen vid medicinska fakulteten, 26 augusti 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap
Behörighetskrav
Examen om 180 hp
Mål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1. Tolka och kritiskt granska vetenskapliga resultat samt planera för implementering i relevant verksamhet
2. Tillämpa vetenskapsteoretiska och vetenskapsmetodologiska begrepp
Färdigheter och förmåga
3. Självständigt planera för samt motivera och värdera val av kvantitativ och kvalitativ forskningsdesign, datainsamlingsmetoder och dataanalyser
4. Självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar inom folkhälsoområdet
5. Planera för att med adekvata metoder besvara frågeställningar inom folkhälsoområdet samt tillämpa vetenskapligt skrivande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
6. Visa förmåga att förklara och värdera forskningsetiska ställningstaganden
7. Visa förmåga att identifiera och värdera sitt behov av ytterligare kunskap inom området
Innehåll
Kvantitativa metoder (4 hp)
- kvantitativa begrepp och metoder (observationsstudier, experimentella studier, enkäter, psykometriska begrepp)
- design och planering av kvantitativa studier
- kritisk granskning av kvantitativa originalartiklar
Statistik (3 hp)
- statistik (deskriptiv statistik samt bi- och multivariata analysmetoder)
Kvalitativa metoder (3 hp)
- design och planering av kvalitativa studier
- kvalitativa datainsamlingsmetoder (intervju- och fältstudier)
- kvalitativa dataanalysmetoder
Systematiska översikter (1 hp)
- kritisk granskning av systematiska litteraturöversikter
Vetenskapsteori (1 hp)
- tillämpningar av vetenskapsteoretiska begrepp
Forskningsetik (1,5hp)
- Beskrivning av forskningsetiska principer och värdering av forskningsetiska ställningstaganden
Implementeringsteorier och -strategier (1,5hp)
- Med utgångspunkt från implementeringssteori planera implementering av forskningsresultat i relevant verksamhet
Undervisning
Föreläsningar samt obligatoriska moment i form av seminarier och workshops
Examination
För godkänd kurs krävs godkänt resultat i skriftliga examinationer, samt godkänt deltagande i obligatoriska moment. Examinationer utgörs av individuella skriftliga fördjupningsuppgifter, skriftliga gruppuppgifter, examinerande seminarium samt individuella skriftliga tentamina. För tentamen gäller utöver det ordinarie tillfället minst ett omprovstillfälle per termin. Frånvaro från obligatoriska moment ersätts i första hand med deltagande i seminarium vid annat tillfälle, i andra hand med skriftlig ersättningsuppgift.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.