Hindi B

30 hp

Kursplan, Grundnivå, 5HD201

Kod
5HD201
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Indologi G1F
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Institutionsstyrelsen, 2 september 2022
Ansvarig institution
Institutionen för lingvistik och filologi

Behörighetskrav

Minst 22,5 hp från Hindi A

Mål

Kursen syftar till att ge dels grundläggande språkliga färdigheter genom mångsidig träning med användning av internetresurser och multimedia samt i lärostudio, dels inblick i språkets användning i olika sammanhang. Kursen ger också grundläggande introduktioner till indisk och särskilt hindilitteratur, samt grundläggande redskap för litteraturvetenskaplig analys av dessa.

Delkurs 1. Hindigrammatik och texter II (7,5 hp)

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad delkurs kunna

  • grammatiskt analysera syntax och morfologi på modern standardhindi
  • översätta dialoger och skönlitterär prosa på modern standardhindi med hjälp av lexikon.

Delkurs 2. Muntlig och skriftlig språkfärdighet i hindi II (7,5 hp)

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad delkurs kunna

  • föra en konversation på hindi
  • läsa och redogöra för innehållet i lätt och medelsvår tidningstext på hindi
  • läsa och översätta populära former av poesi på hindi
  • skriva ett enklare formellt brev på hind

Delkurs 3: Hindilitteratur (7,5 hp)

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad delkurs kunna

  • redogöra för de viktigaste verken skrivna på braj bhasha, awadhi, maithili och sadhu bhasha och deras författare
  • beskriva de sociala, politiska, och religiösa faktorer som främjade modern standardhindis uppkomst och utveckling som litteraturspråk under 1800-talet
  • redogöra för de viktigaste prosaförfattare som skrivit på hindi och deras viktigaste verk
  • beskriva huvudströmmarna i hindilyrik från 1920-talet tills idag.

Delkurs 4: Kulturbärande religioner (7,5 hp)

För betyget godkänd ska studenten efter avslutad delkurs kunna

  • redogöra för och diskutera olika sätt att definiera religion som fenomen
  • översiktligt redogöra för respektive religions grunddrag med avseende på centrala begrepp och trosföreställningar
  • översiktligt redogöra för huvudinriktningar inom respektive religion: uppkomst, skillnader i trosutövning och lära, karakteristiska drag och historisk bakgrund
  • redogöra för centrala urkunders och källors uppkomst och ställning inom respektive religion
  • översiktligt redogöra för de historiska processer genom vilka de stora religionerna i berörd region utvecklades och spreds samt de religiösa, politiska och kulturella följderna
  • med relevanta argument diskutera religionens roll i relation till samhällets utformning i berörd region med utgångspunkt från en specifik frågeställning
  • med relevanta argument diskutera och jämföra vissa övergripande teman, t.ex. genus, familj, relation till andra religioner, konflikt och samverkan, modernitet, globalisering av relevans för religion i berörda regioner
  • presentera en muntlig och skriftlig diskussion av en aktuell frågeställning relaterad till religion i regionen
  • skriva sammanhängande akademisk text på god svenska eller engelska
  • självständigt analysera, tänka kritiskt och reflektera.

Innehåll

Kursen består av fyra delkurser:

Delkurs 1: Hindigrammatik och texter II (7,5 hp)

Delkurs 2: Muntlig och skriftlig språkfärdighet i hindi II (7,5 hp)

Delkurs 3: Hindilitteratur (7,5 hp)

Delkurs 4: Kulturbärande religioner (7,5 hp)

I delkursen ges en överblick över de större religioner som har sitt ursprung i Nordafrika, Mellanöstern, Central- och Sydasien, och deras grundläggande drag. Fokus ligger på att presentera centrala drag inom respektive religion, men också på att ge en överblick över dess spridning i regionen, hur religion fungerat och fungerar som samhällsfenomen, samt hur det påverkar dagligt liv, men också hur samhället utformas i samspel med religion. Inom delkursen behandlas således religioners uppkomst, centrala begrepp och skrifttraditioner, men också deras roll i dagens samhällsdebatt, och hur religion förändras genom moderniseringsrörelser. Återkommande teman som behandlas är frågor om legitimitet, familj, genus och globalisering.

De religioner som behandlas inom delkursens ram innefattar islam, hinduism, buddhism, kristendom och judendom.

I delkursen ingår också en diskussion av begreppet "religion" som fenomen, och vad det innebär att studera religion som forskningsområde, samt hur detta fenomen relaterar till andra mänskliga aktiviteter.

Inom delkursens ram genomförs också ett mindre specialarbete i grupp, där studenterna analyserar bakgrunden till någon aktuell debatt relaterad till religion i regionen.

Delkursen innehåller också träning i generiska färdigheter som att skriva koherent akademisk text på god svenska samt kritiskt tänkande.

Undervisning

På delkurs 1-3 består undervisningen av föreläsningar, övningar och examinatoriska moment.

På delkurs 4 består undervisningen av föreläsningar och seminarier. Vissa av föreläsningarna ges i inspelad form som förberedelse till seminarier. I kursen ingår också ett grupparbete där man gemensamt undersöker och presenterar en aktuell fråga som rör religion i de regioner kursen tar upp.

Studentens egna lärandeaktiviteter är avgörande för genomförande av kursen. Vid lektionsundervisning med språkliga moment krävs en god förberedelse till och aktiv medverkan vid varje lektionstillfälle.

Examination

På delkurs 1 och 2 sker examination genom fortlöpande muntliga och skriftliga prov inom ramen för undervisningen samt genom skriftliga prov.

På delkurs 3 sker examination genom fortlöpande bedömning samt genom skriftligt och muntligt prov.

På delkurs 4 består examinationen av tre moment:

1. Kort PM eller en essä på svenska eller engelska (betygsskala: G/U)

2. Längre PM samt muntlig presentation av aktuell fråga inom kursens ram. Genomförs företrädesvis i grupp. Då arbetet genomförs i grupp, ska individuella insatser vara definierade (betygsskala: VG/G/U)

3. Skriftligt slutprov (betygsskala: VG/G/U)

För G på delkursen krävs minst betyg G på samtliga moment. För VG på kursen krävs betyg G på moment 1 och VG på moment 2 och 3.

Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin