Avancerad kvantfältteori
Kursplan, Avancerad nivå, 1FA159
- Kod
- 1FA159
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Fysik A1F
- Betygsskala
- Med beröm godkänd (5), Icke utan beröm godkänd (4), Godkänd (3), Underkänd (U)
- Fastställd av
- Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 13 oktober 2022
- Ansvarig institution
- Institutionen för fysik och astronomi
Behörighetskrav
Kvantmekanik. Engelska 6. (Med en svensk kandidatexamen uppfylls kravet på engelska.)
Mål
Efter godkänd kurs skall studenten kunna;
- använda vägintegralsformalismen för att kvantisera en godtycklig fältteori med såväl för bosoniska som för fermioniska fält.
- utarbeta Feynmanreglerna för en gaugeteorier med hjälp av vägintegraler
- redogöra för Higgsmekanismen och spontant symmetribrott
- använda renormeringsgruppen samt regularisering på en godtycklig gaugeteori
- BRST formalismen och i exempel analysera hur den speglar gaugeinvariansen i kvantteorin
- redogöra för uppkomsten av anomalier och beräkna dessa i ett anatal exempel
- redogöra för grunderna för supersymmetri och supersymmetrisk kvantfältteori med tillämpningar
- analysera problemen med kvantisering av gravitationen.
Innehåll
Kursen ger den nödvändiga bakgrunden för att kunna läsa forskningsartiklar i kvantfältteori. Den är avsedd att relatera gängse formalism för kanonisk kvantisering till vägintegralkvantisering, samt att göra studenterna bekanta med grundläggande begrepp inom avancerad kvantfältteori som vägintegralkvantisering av gaugeteorier, renormeringsgruppen, regularisering, BRST-kvantisering, Higgs-mekanism, spontant symmetribrott, anomalier och supersymmetri. Den tjänar vidare som bakgrund för att förstå t.ex. Hawkingstrålning från svarta hål och problemen med kvantisering av gravitationen.
Undervisning
Föreläsningar
Examination
Inlämningsuppgifter, eventuellt kompletterade med muntligt förhör.
Om särskilda skäl finns får examinator göra undantag från det angivna examinationssättet och medge att en enskild student examineras på annat sätt. Särskilda skäl kan t.ex. vara besked om särskilt pedagogiskt stöd från universitetets samordnare för studenter med funktionsnedsättning.