Inkludering och exkludering i specialpedagogiska sammanhang
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE051
Det finns en senare version av litteraturlistan.
4PE051 Inkludering och exkludering i specialpedagogiska sammanhang, 7,5 hp. Fastställd 2012-04-12
Litteraturlistan gäller fr.o.m. höstterminen 2012.
Huvudgrupp 2
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009Obligatorisk (35 s.)
- Bansel, Peter m.fl., Bullies, bullying and power in the contexts of schooling.: British Journal of Sociology of Education, 30(1)Obligatorisk (s. 59–69)
- Börjesson, Mats; Palmblad, Eva, Problembarnets århundrande, Lund, Studentlitteratur, 2003Obligatorisk (215 s.)
- Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet. Hämtad från http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/101918Obligatorisk (232 s.)
- Frithiof, Elisabet, Mening, makt och utbildning: delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning, Växjö, Växjö University Press, 2007Obligatorisk (Kap 4, Delaktighetens villkor i dåtid, s. 35–55. 21 s. Ladda ner från www.diva-portal.org.)
- Göransson, K (2006), Pedagogical traditions and conditions for inclusive education. Scandinavian Journal of Disability Research, Vol. 8, No. 1.Obligatorisk (S. 67–74. 8 s.)
- Inkluderande undervisning och goda exempel, del II. Sammanfattande Rapport 2005. European Agency for Development in Special Needs Education. http://www.european-agency.org/publications/ereports/inclusive-education-and-classroom-practices/iecp-sv.pdfObligatorisk (32 s.)
- Löfdahl, Annica; Hägglund, Solveig (2007), Spaces of participation in pre-school: Arenas for establishing power orders?: Children & Society, 21(5).Obligatorisk (s. 328–338.)
- Markström, Ann-Marie; Halldén, Gunilla (2009), Children's Strategies for Agency in Preschool.: Children & Society, 23(2).Obligatorisk (S. 112–122.)
- Nilholm, Claes, Inkludering av elever: vad betyder det och vad vet vi?, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2006Obligatorisk (50 s. Hämtas från Skolverkets publikationsdatabas.)
- Salamancadeklarationen och Salamanca +10, [Stockholm], Svenska Unescorådet, [2006]Obligatorisk (Hämtad från http:/
/ www.unesco.se/ Bazment/ Unesco/ sv/ Svenska-Unescoradets-arbete/ Bestall-broschyrer.aspx) - SOU 2003:35. Delbetänkande av Carlbeckkommittén. För den jag är. Om utbildning och utvecklingsstörning.Obligatorisk (Kap 5, s. 45–56; kap. 7–8, s. 77–148; kap. 10–11, s. 157–194. Summa antal sidor: 119 s. Ladda ner från www.sweden.gov.se/
sb/ d/ 219/ a/ 990) - The RoutledgeFalmer reader in inclusive education, New York, Routledge, 2005Obligatorisk
- International journal of lifelong education.Obligatorisk (The Creation of Learner Identities as Part of Social Inclusion: Gender, Ethnicity and Social Space. Clegg, Sue &
McNulty, Katie (2002). Är del av: International Journal of Lifelong Education, 2002, Vol.21(6), p.572–85 [Peer Reviewed Journal]) - Björklund Boistrup, Lisa, Assessment discourses in mathematics classrooms: a multimodal social semiotic study, Stockholm, Department of Mathematics and Science Education, Stockholm University, 2010Obligatorisk
- Gender differences in goal fulfilment and education choices., Skolverket (2008)Obligatorisk (http:/
/ www.skolverket.se/ publikationer?id=1775 118 p.) - Sandström, Margareta; Stier, Jonas; Sandberg, Anette, Working with Gender Pedagogics at Fourteen Swedish Preschools.(2012)., Journal of Early Childhood Research. Vol 11. 15 s.Obligatorisk
- Stier, Jonas; Tryggvason, Marja-Terttu; Sandström, Margareta, Diversity Management in Swedish Preschools. (2012)., Intercultural Education. 15 s.Obligatorisk
Huvudgrupp 3
Artiklar ca 200 s. En avhandling väljs i samråd med läraren.
Totalt ca 1300 sidor
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2017
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012