Svenska I för grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE012
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Axelsson, M, Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv, Ingår i: Barn utvecklar sitt språk, 2., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010 (S. 125–150 (25 s.))
- Berg, Elisabeth, Läs- och skrivundervisning - teorier, trender och tradition, Studentlitteratur, KommandeObligatorisk (ca 250 s.)
- Bergöö, Kerstin, Vilket svenskämne?: grundskolans svenskämnen i ett lärarutbildningsperspektiv, Malmö, Lärarutbildningen, 2005Obligatorisk (Kap. 2, s. 35–77. Finns att ladda ned från http:/
/ www.lunduniversity.lu.se/ o.o.i.s?id=24732& postid=25347) - Bijvoet, Ellen; Fraurud, Kari, "Svenska med något utländskt", Ingår i: Språkvård, 2006, s. 4–10Obligatorisk
- Björkvall, A; Engblom, C, Flerspråkighet och multimodalitet som lärandepotential, Ingår i: Flerspråkighet, identitet och lärande: skola i ett föränderligt samhälle, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010, s. 21 s.Obligatorisk
- Hellsing, Lennart, Tankar om barnlitteraturen, [Ny utg.], Stockholm, Rabén & Sjögren, 1999Obligatorisk (Kapiteln "Barnlitteraturens mål och medel" och "Om värderingar" (ca 40s). Går att köpa som kompendium i receptionen till självkostnadspris.)
- Hyltenstam, Kenneth, Modersmål och svenska som andraspråk, Ingår i: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet, [reviderad upplaga], Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007, s. 26 s.Obligatorisk
- Kåreland, Lena, Sagan och berättelsen som meningsskapare, Ingår i: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2009, s. 61–87, 26 s.Obligatorisk
- Liberg, Caroline, Att fånga det språkdidaktiska ögonblicket., Ingår i: Att bygga broar - kulturella, språkliga och mediala möten, [Uppsala], SMDI, cop. 2010Obligatorisk (82–95. 13 s.)
- Liberg, Caroline, Samtalskulturer - samtal i utveckling, Ingår i: Barn utvecklar sitt språk, 2., [uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2010, s. 22Obligatorisk
- Matre, Synnøve, Samtalens muligheiter i barns utvikling og læring, Ingår i: Muntlighetens möjligheter - retorik, berättande, samtal, Umeå, SMDI :b Institutionen för nordiska språk, 2009Obligatorisk
- Rehnqvist, Gunilla; Svensson, Gudrun, Lära om språk: språkvetenskaplig introduktion - grundläggande termer och begrepp, 2. uppl., Malmö, Gleerup, 2012Obligatorisk
- Strömqvist, Sven, Barns tidiga språkutveckling., Ingår i: Barn utvecklar sitt språk., Lund, Studentlitteratur, 2003, s. 19Obligatorisk
- Tingbjörn, Gunnar, Svenska som andraspråk i ett utbildningspolitiskt perspektiv - en tillbakablick, Ingår i: Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle, Lund, Studentlitteratur, 2004, s. 18Obligatorisk (Köpes separat i receptionen (kod 20001).)
Aktuell läroplan och aktuella kursplanerna för grundskolan.
400 sidor skönlitteratur som behandlar identitetsskapande och som är relevant för åldersgruppen.
Ca 50 sidor artiklar.
Totalt sidantal: 1206
Referenslitteratur
- Strömquist, Siv, Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier, 5., [omarb. och utökade] uppl., Malmö, Gleerup, 2005Obligatorisk
* Obligatorisk