Inkludering och exkludering i specialpedagogiska sammanhang
7,5 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE051
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Barnkonventionen: FN:s konvention om barnets rättigheter, Stockholm, UNICEF Sverige, 2009Obligatorisk (35 s.)
- Ds 2008:23. FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Stockholm: Socialdepartementet. Hämtad från http://www.regeringen.se/sb/d/10055/a/101918Obligatorisk (232 s.)
- Frithiof, Elisabet, Mening, makt och utbildning: delaktighetens villkor för personer med utvecklingsstörning, Växjö, Växjö University Press, 2007Obligatorisk (Kap 4, Delaktighetens villkor i dåtid, s. 35–55. 21 s. Ladda ner från www.diva-portal.org.)
- Inkluderande undervisning och goda exempel, del II. Sammanfattande Rapport 2005. European Agency for Development in Special Needs Education. http://www.european-agency.org/publications/ereports/inclusive-education-and-classroom-practices/iecp-sv.pdfObligatorisk (32 s.)
- Löfdahl, Annica; Hägglund, Solveig (2007), Spaces of participation in pre-school: Arenas for establishing power orders?: Children & Society, 21(5).Obligatorisk (s. 328–338.)
- Markström, Ann-Marie; Halldén, Gunilla (2009), Children's Strategies for Agency in Preschool.: Children & Society, 23(2).Obligatorisk (S. 112–122.)
- Salamancadeklarationen och Salamanca +10, [Stockholm], Svenska Unescorådet, [2006]Obligatorisk (Hämtad från http:/
/ www.unesco.se/ Bazment/ Unesco/ sv/ Svenska-Unescoradets-arbete/ Bestall-broschyrer.aspx) - SOU 2003:35. Delbetänkande av Carlbeckkommittén. För den jag är. Om utbildning och utvecklingsstörning.Obligatorisk (Kap 5, s. 45–56; kap. 7–8, s. 77–148; kap. 10–11, s. 157–194. Summa antal sidor: 119 s. Ladda ner från www.sweden.gov.se/
sb/ d/ 219/ a/ 990) - The RoutledgeFalmer reader in inclusive education, New York, Routledge, 2005Obligatorisk
- Björklund Boistrup, Lisa, Assessment discourses in mathematics classrooms: a multimodal social semiotic study, Stockholm, Department of Mathematics and Science Education, Stockholm University, 2010Obligatorisk
- Gender differences in goal fulfilment and education choices., Skolverket (2008)Obligatorisk (http:/
/ www.skolverket.se/ publikationer?id=1775 118 p.) - Stier, Jonas m.fl., Diversity management in preschools using a critical incident approach, Ingår i: Intercultural education, vol. 23:4, 2012, s. 285–296Obligatorisk
- Clegg, Sue; McNulty, Katie, The Creation of Learner Identities as Part of Social Inclusion: Gender, Ethnicity and Social Space, Ingår i: International journal of lifelong education., vol. 21, nr. 6, 2002, s. 572–585Obligatorisk
- Bansel, Peter m.fl., Bullies, bullying and power in the contexts of schooling, Ingår i: British journal of sociology of education., vol. 30, nr. 1, 2009, s. 59–69Obligatorisk
- Göransson, K., Pedagogical traditions and conditions for inclusive education, Ingår i: Scandinavian journal of disability research., vol. 8, nr. 1, 2006, s. 67–74Obligatorisk
- Sandberg, Anette; Sandström, Margareta; Stier, Jonas, Working with Gender Pedagogics at Fourteen Swedish Preschools, Ingår i: Journal of early childhood research: ECR., vol. 11, 2012, s. 15Obligatorisk
- Cornwall, John; Graham-Matheson, Lynne, Leading on inclusion: dilemmas, debates and new perspectives, 1st ed., London, Routledge, 2012Obligatorisk
- Persson, Bengt; Persson, Elisabeth, Inkludering och måluppfyllelse: att nå framgång med alla elever, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2012Obligatorisk
En avhandling väljs i samråd med läraren.
* Obligatorisk
Kursplan
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2020
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2018
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2017
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2016
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2014
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 2
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2013, version 1
- Kursplan giltig från och med höstterminen 2012