Bedömning, utvärdering och politisk styrning för grundlärare
10 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE092
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Karlsson Vestman, Ove; Andersson, Inger M., Pedagogisk utvärdering som styrning - en historia från präster till PISA, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007 (Valda delar (ca 50 s))
- Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010
- Black, Paul.; Wiliam, Dylan., Inside the black box: raising standards through classroom assessment, London, GL Assessment, 1998
- Fjellström, Roger, Betygsättandets etik, Ingår i: Att bedöma eller döma: tio artiklar om bedömning och betygssättning, Stockholm, Statens skolverk : b Liber distribution, 2002 ((s. 77–90) 14 s.)
- Internationella studier under 40 år: svenska resultat och erfarenheter, Stockholm, Skolverket, [2004]
- Jarl, Maria; Rönnberg, Linda, Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010
- Marshall, B; Jane Drummond, M, How teachers engage with Assessment for Learning: lessons from the classroom, Ingår i: Research papers in education., vol. 21, nr. 2, 2006, s. 133–149Obligatorisk
- Sjöqvist, Lena, I den tiden var träd kol mycket: när språk och tanke inte håller jämna steg; om att bedöma en andraspråkstext, Ingår i: Symposium 2006: bedömning, flerspråkighet och och lärande, Stockholm, HLS förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk : Förlagssystem, 2007Obligatorisk
- Särskilt stöd i grundskolan: en sammanställning av senare års forskning och utvärdering, Rev. [utg.], Stockholm, Skolverket, 2011 (Valda delar (Ca 50 s))
- Resultatförändringar i svensk grundskola, Ingår i: Vad påverkar resultaten i svensk grundskola: kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer, Stockholm, Skolverket, 2009 (kap 3 (45 s.))
- Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Torrance, Harry (2011), Using Assessment to Drive the Reform of Schooling: Time to Stop Pursuing the Chimera?, Ingår i: British journal of educational studies, vol. 59, nr. 4, s. 459–485. 26 s.
- Utveckling genom IUP?, Ingår i: Forskning om undervisning och lärande, vol. 12, 2009 (Valda delar. 20 s.)
- Vallberg Roth, Ann-Christine, Att stödja och styra barns lärande - tidig bedömning och dokumentation, Ingår i: Perspektiv på barndom och barns lärande: en kunskapsöversikt om lärande i förskolan och grundskolans tidigare år, Stockholm, Skolverket, 2010 (50 s.)
- Jönsson, Anders, Lärande bedömning, 3., [utök.] uppl., Malmö, Gleerups utbildning, 2013
- Forskning och skola i samverkan - Kartläggning av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet, Vetenskapsrådet, 2015 ((Valda delar) ca 10 s.)
- Vlachos, Jonas, Friskolor i förändring, Ingår i: Konkurrensens konsekvenser: vad händer med svensk välfärd, 2. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2011 (45 s.)
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, Malmö, Gleerups, cop. 2015 (kap. 3 och 6.)
- Wedman, Ingemar, Från skallmätning till VG: om skolans betyg, Ingår i: Kobran, nallen och majjen: tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003 (11 s.)
- Klapp, Alli, Bedömning, betyg och lärande, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
Aktuella vetenskapliga artiklar och andra texter enligt lärarens anvisningar (ca 250 s). Dessa texter och referenslitteratur anges i anslutning till kursen. Häri ingår aktuella styrdokument, samt offentligt stödmaterial och råd kring bedömning, betyg och nationella prov riktade till lärare och elever i grundskolans årskurser Fk-6
* Obligatorisk