Bedömning, utvärdering och politisk styrning för grundlärare

10 hp

Kursplan, Avancerad nivå, 4PE092

Det finns en senare version av kursplanen.
Kod
4PE092
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde(n) med fördjupning
Pedagogik A1N
Betygsskala
Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
Fastställd av
Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 22 januari 2014
Ansvarig institution
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

Allmänt

Kursen ges inom Grundlärarprogrammet Fk-6, 240 hp.

Behörighetskrav

150 hp från termin 1, 2, 3, 4 och 5 samt 15 hp från termin 6 på programmet.

Mål

Syftet med kursen är att studenterna förvärvar kunskaper i och om bedömning och utvärdering, både i relation till lärares didaktiska överväganden och till skolans politiska styrning, och därigenom allsidigt kan analysera och diskutera elevbedömningar och skolutvärderingar, inklusive dess konsekvenser.

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

• redogöra för och jämföra olika former av bedömning, dokumentation och utvärdering i skolan, i ett svenskt och i ett internationellt perspektiv

• analysera och värdera hur lärare bedömer och dokumenterar elevers kunskaper, lärande och utveckling

• analysera och värdera betydelsen av den språkliga utformningen av frågor och uppgifter i klassrummet

• redogöra för och värdera statistiska data och metoder kopplade till bedömning och utvärdering

• redogöra översiktligt för den politiska styrningen av den svenska skolan i ett historiskt perspektiv, samt för bedömningarnas och utvärderingarnas funktioner i den politiska styrningen

• analysera och reflektera över lärarens uppdrag som bedömare av elevers kunskaper, i skilda åldrar och ämnen, i förhållande till undervisning, barns lärande och utveckling samt till behovet av skolutvärdering.

Innehåll

  • Bedömning och dokumentation av elevers kunskaper samt utvärdering av skolans arbete: praktisk tillämpning och didaktiska och etiska överväganden. Särskild uppmärksamhet ägnas frågan om bedömning i relation till unga elevers utveckling och lärande mot bakgrund av gällande politiska riktlinjer angående utvecklingssamtal, omdömen, individuella utvecklingsplaner, nationella prov och betyg.
  • Centrala bedömnings- och utvärderingsmodeller, deras didaktiska, vetenskapliga och historiska grund: formativ och summativ bedömning, betygssystem och nationella provsystem, skolutveckling, kvalitetsarbete och skolinspektion, internationella kunskapsmätningar.
  • Bedömning och utvärdering som del av den politiska styrningen av skolan. Mål- och resultatstyrningens framväxt och konsekvenser.
  • Lärarens uppdrag som bedömare och deltagare i utvärderingar, i skärningspunkten mellan skolans interna och externa krav och förväntningar på likvärdighet, rättvisa och kvalitet.

Undervisning

Föreläsningar och seminarier.

Examination

Skriftlig och muntlig examination.

FÖLJ UPPSALA UNIVERSITET PÅ

facebook
instagram
twitter
youtube
linkedin