Bedömning, utvärdering och politisk styrning för grundlärare
Kursplan, Avancerad nivå, 4PE092
- Kod
- 4PE092
- Utbildningsnivå
- Avancerad nivå
- Huvudområde(n) med fördjupning
- Pedagogik A1N
- Betygsskala
- Underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG)
- Fastställd av
- Fakultetsnämnden för utbildningsvetenskaper, 22 januari 2014
- Ansvarig institution
- Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi
Allmänt
Kursen ges inom Grundlärarprogrammet Fk-6, 240 hp.
Behörighetskrav
150 hp från termin 1, 2, 3, 4 och 5 samt 15 hp från termin 6 på programmet.
Mål
Syftet med kursen är att studenterna förvärvar kunskaper i och om bedömning och utvärdering, både i relation till lärares didaktiska överväganden och till skolans politiska styrning, och därigenom allsidigt kan analysera och diskutera elevbedömningar och skolutvärderingar, inklusive dess konsekvenser.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
• redogöra för och jämföra olika former av bedömning, dokumentation och utvärdering i skolan, i ett svenskt och i ett internationellt perspektiv
• analysera och värdera hur lärare bedömer och dokumenterar elevers kunskaper, lärande och utveckling
• analysera och värdera betydelsen av den språkliga utformningen av frågor och uppgifter i klassrummet
• redogöra för och värdera statistiska data och metoder kopplade till bedömning och utvärdering
• redogöra översiktligt för den politiska styrningen av den svenska skolan i ett historiskt perspektiv, samt för bedömningarnas och utvärderingarnas funktioner i den politiska styrningen
• analysera och reflektera över lärarens uppdrag som bedömare av elevers kunskaper, i skilda åldrar och ämnen, i förhållande till undervisning, barns lärande och utveckling samt till behovet av skolutvärdering.
Innehåll
- Bedömning och dokumentation av elevers kunskaper samt utvärdering av skolans arbete: praktisk tillämpning och didaktiska och etiska överväganden. Särskild uppmärksamhet ägnas frågan om bedömning i relation till unga elevers utveckling och lärande mot bakgrund av gällande politiska riktlinjer angående utvecklingssamtal, omdömen, individuella utvecklingsplaner, nationella prov och betyg.
- Centrala bedömnings- och utvärderingsmodeller, deras didaktiska, vetenskapliga och historiska grund: formativ och summativ bedömning, betygssystem och nationella provsystem, skolutveckling, kvalitetsarbete och skolinspektion, internationella kunskapsmätningar.
- Bedömning och utvärdering som del av den politiska styrningen av skolan. Mål- och resultatstyrningens framväxt och konsekvenser.
- Lärarens uppdrag som bedömare och deltagare i utvärderingar, i skärningspunkten mellan skolans interna och externa krav och förväntningar på likvärdighet, rättvisa och kvalitet.
Undervisning
Föreläsningar och seminarier.
Examination
Skriftlig och muntlig examination.