Bedömning, utvärdering och politisk styrning för grundlärare
10 hp
Litteraturlista, Avancerad nivå, 4PE092
Huvudgrupp 1
- Karlsson Vestman, Ove; Andersson, Inger M., Pedagogisk utvärdering som styrning - en historia från präster till PISA, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2007 (Kapitel 6. http:/
/ www.skolverket.se/ publikationer?id=1847) - Folke-Fichtelius, Maria; Lundahl, Christian, Bedömning i och av skolan: praktik, principer, politik, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur AB, 2010
- Black, Paul.; Wiliam, Dylan., Inside the black box: raising standards through classroom assessment, London, GL Assessment, 1998
- Internationella studier under 40 år: svenska resultat och erfarenheter, Stockholm, Skolverket, [2004]
- Jarl, Maria; Rönnberg, Linda, Skolpolitik: från riksdagshus till klassrum, 1. uppl., Stockholm, Liber, 2010
- Sjöqvist, Lena, I den tiden var träd kol mycket: när språk och tanke inte håller jämna steg; om att bedöma en andraspråkstext, Ingår i: Symposium 2006: bedömning, flerspråkighet och och lärande, Stockholm, HLS förlag : Nationellt centrum för sfi och svenska som andraspråk : Förlagssystem, 2007Obligatorisk (http:/
/ www.andrasprak.su.se/ polopoly_fs/ 1.84018.1333709994!/ menu/ standard/ file/ 2006_4_Sjoqvist.pdf) - Resultatförändringar i svensk grundskola, Ingår i: Vad påverkar resultaten i svensk grundskola: kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer, Stockholm, Skolverket, 2009 (kap 3 (45 s.))
- Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk
- Wahlström, Ninni, Läroplansteori och didaktik, Malmö, Gleerups, cop. 2015 (kap. 3 och 6.)
- Wedman, Ingemar, Från skallmätning till VG: om skolans betyg, Ingår i: Kobran, nallen och majjen: tradition och förnyelse i svensk skola och skolforskning, Stockholm, Myndigheten för skolutveckling, 2003 (11 s.)
- Klapp, Alli, Bedömning, betyg och lärande, 1. uppl., Lund, Studentlitteratur, 2015
- Gustafsson, Jan-Eric; Cliffordson, Christina; Erickson, Gudrun, Likvärdig kunskapsbedömning i och av den svenska skolan: problem och möjligheter, 1. uppl., Stockholm, SNS förlag, 2014 (Läs: 11–44, 99–108 http:/
/ www.sns.se/ sites/ default/ files/ likvardig_kunskapsbedomning_web.pdf) - Jönsson, Anders; Odenstad, Christina, Bedömning i SO: för grundskolan, 1. uppl., Malmö, Gleerup, 2014 (Studenten väljer själv om boken 'Bedömning i SO' eller 'Bedömning i NO' läses.)
- Jönsson, Anders m.fl., Bedömning i NO: grundskolans tidiga år, 1. uppl., Malmö, Gleerups, 2013 (Studenten väljer själv om boken 'Bedömning i SO' eller 'Bedömning i NO' läses.)
- Kvistad, A. H., & Smemo, J., Den gode skriveoppgaven?: En studie av fellestrekk ved vellykkede skriveoppgaver fra Normprosjektet., Ingår i: Å invitere elever til skriving: ulike perspektiver på skriveoppgaver, Bergen, Fagbokforl., 2015, s. 221–242
- Lindberg, V; Hirsch, Å, Formativ bedömning på 2000-talet: En översikt av svensk och internationell forskning., Stockholm: Vetenskapsrådet, 2015 (Forskning och skola i samverkan - Kartläggning av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet. (s. 105–109) https:/
/ publikationer.vr.se/ produkt/ forskning-och-skola-i-samverkan/ ) - Sandell Ring, A., Att utforska nyanländas erfarenheter och kunskaper. Om kartläggning som ett didaktiskt redskap i nyanlända elevers utbildning, Göteborgs universitet, 2015, https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/40821 (s. 1–15, 29–30, 41–86)
- Allmänna råd med kommentarer om utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen, Stockholm, Skolverket, 2013
- Information till rektorer och lärare om kartläggningsmaterialet och bedömning av nyanlända elevers kunskaper, Skolverket, 2016, https://bp.skolverket.se/web/handledning/start
- Lundahl, C m.fl., Betygens geografi - forskning och betyg och summativa bedömningar i Sverige och internationellt., Vetenskapsrådet, 2015 (I Vetenskapsrådet, Forskning och skola i samverkan - Kartläggning av forskningsresultat med relevans för praktiskt arbete i skolväsendet. s. 109–114 https:/
/ publikationer.vr.se/ produkt/ forskning-och-skola-i-samverkan/ ) - Tholander, M; Norrby, F, Elevledda utvecklingssamtal i praktiken, Locus, 21(3-4), 2008
Aktuella vetenskapliga artiklar och andra texter enligt lärarens anvisningar (ca 250 s). Dessa texter och referenslitteratur anges i anslutning till kursen. Häri ingår aktuella styrdokument, samt offentligt stödmaterial och råd kring bedömning, betyg och nationella prov riktade till lärare och elever i grundskolans årskurser Fk-6
* Obligatorisk