Svenska I för grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3
7,5 hp
Litteraturlista, Grundnivå, 4PE012
Det finns en senare version av litteraturlistan.
Huvudgrupp 1
- Bergöö, Kerstin, Barns liv och samhällets textvärldar, Ingår i: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 2., uppdaterade uppl., Stockholm, Liber, 2016, s. 15–35 (20 s.)Obligatorisk
- Dahlbäck, Katharina; Lyngfelt, Anna, Estetiska dimensioner i svenskämnets kursplaner från Lgr 69 till Lgr 11, Ingår i: Educare.: 2017:1 Tema: flerspråkighet i svenskämnet, Malmö, Malmö högskola, Fakulteten för lärande och samhälle, 2017, s. 152–181 (30 s.)Obligatorisk
- Edvardsson, Jenny; Godhe, Anna-Lena; Magnusson, Petra, Digitalisering, literacy och multimodalitet, Upplaga 1, 2018Obligatorisk (Kap 1–4, s.11–55 (45 s.))
- Hägerfeldt, Gun; Dabeski, Goce; Söderström Lareu, Monica, Greppa språket: ämnesdidaktiska perspektiv på flerspråkighet, Stockholm, Skolverket, 2011Obligatorisk (Kap. 1, 3, 5. S. 7–16, 35–57, 111–119 (42 s.) Finns att ladda ned från adressen: https:/
/ www.skolverket.se/ om-skolverket/ publikationer/ visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf2573.pdf%3Fk%3D2573) - Håkansson, Gisela, Språkinlärning hos barn, 2., [rev. och uppdaterade] uppl., Lund, Studentlitteratur, 2014Obligatorisk (Kap 3, s. 27–38, (11 s.))
- Kåreland, Lena, Sagan och berättelsen som meningsskapare, Ingår i: Bygga broar och öppna dörrar: att läsa, skriva och samtala om texter i förskola och skola, 2., uppdaterade uppl., Stockholm, Liber, 2016, s. 64–88, (25 s).Obligatorisk (s. 64–88, (25 s).)
- Liberg, Caroline; Smidt, Jon, Att bli lärare i svenska, Liber, 2019Obligatorisk (s. 15–28. (13 s.))
- Lundin, Katarina, Språkets byggstenar: grammatik och textarbete för lärarstuderande F-6, Upplaga 1, Lund, Studentlitteratur AB, [2019]Obligatorisk
- Sven Strömqvist, Barns tidiga språkutveckling, Ingår i: Barn utvecklar sitt språk., Lund, Studentlitteratur, 2003, s. s. 57–76 (19 s.).Obligatorisk
Aktuell läroplan och aktuella kursplanerna för grundskolan.
Skönlitteratur som behandlar identitetsskapande och som är relevant för åldersgruppen.
Ca 50 sidor artiklar.
* Obligatorisk