Masterprogram i människa-datorinteraktion
Utbildningsplan, SMD2M
- Kod
- SMD2M
- Fastställd av
- Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 22 augusti 2011
- Ansvarig fakultet
- Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Ansvarig institution
- Institutionen för informatik och media
- Övrig(a) medverkande institution(er)
- Institutionen för informatik och media, Institutionen för informationsteknologi
Beslut och riktlinjer
SAMFAK 2011/85
Doss 3:1:1
Masterprogrammet i människa-datorinteraktion omfattar 120 högskolepoäng.
MÅLBESKRIVNING/SYFTE
Detta masterprogram syftar till att utbilda personer med kompetens att framgångsrikt och självständigt leda en användarcentrerad IT-utvecklingsprocess samt arbeta med användbarhetsfrågor under ett datorsystems hela livscykel likväl som att med hög kvalitet kunna bedriva forskning inom området.
MÅL UTTRYCKT SOM FÖRVÄNTAT STUDIERESULTAT
Efter avslutad utbildning skall studenten
· visa kunskap om områdets vetenskapliga grund dess beprövade erfarenhet samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
· visa fördjupad kunskap om användbarhetsrelaterade metoder för analys, design samt utvärdering av IT-system
· visa förmåga att delta i och driva införandeprocesser samt genomföra användbarhetsutvärderingar
· visa förmåga att självständigt planera och med adekvata metoder genomföra verksamhetsanalyser, användarstudier och uppgiftsanalyser
· visa förmåga att självständigt planera och med adekvata metoder utforma en väl fungerande interaktion mellan människan och datorn i samspel med organisationen och samhället
· visa förmåga att bygga och utvärdera prototyper av användargränssnitt till IT-system
· visa förmåga att självständigt planera och med adekvata metoder genomföra en mindre forskningsinsats
· visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
· visa insikt i IT-systems möjligheter och begränsningar, deras roll i samhället samt människors ansvar för hur den används
· visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
· visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 120 poäng/180 hp eller motsvarande varav minst 40 poäng/60 hp eller motsvarande i ett datarelaterat ämne.
Programmets uppläggning
PROGRESSION I UTBILDNINGEN
Kurserna under första året är en bas som möjliggör en meningsfull "halvtidsavgång" med magisterexamen. Under år två är kurserna närmare forskningsfronten och bygger till stor del på den forskning som bedrivs vid de två institutionerna.
Programmets innehåll:
Termin 1
Metoder inom MDI
Interaktionsdesign
Användbarhetsutvärderingar
Teorier och modeller inom MDI
Termin 2
Användarcentrerad systemdesign
Avancerad interaktionsdesign
Gränssnittsprogrammering
Människor i komplexa system
IT, etik och organisation
Termin 3
Fritt val, bland följande teman:
Sociala medier
Perception och visuell design
Användbarhet i praktiken
Universell design
Termin 4
Uppsats
Om studenten väljer att avgå med magisterexamen utgår tre av kurserna under termin 2 och ersätts av ett examensarbete om 15 hp.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, lektioner, seminarier, projektuppgifter, handledning och laborationer. Varierande examinationsformer kommer att tillämpas med hänsyn till kursernas innehåll och uppläggning. En ambition är att för ett stort antal kurser bedriva undervisningen i projektform med någon form av näringslivsanknytning.
Hela eller delar av undervisningen kan komma att bedrivas på engelska.
Examen
Programmet leder till en masterexamen om 120 högskolepoäng med huvudområdet människa-datorinteraktion varav minst 60 högskolepoäng inom huvudområdet inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng. Programmet kan avslutas med en magisterexamen om 60 högskolepoäng med huvudområdet människa-datorinteraktion, varav minst 30 högskolepoäng inom huvudområdet inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
Övriga föreskrifter
URVAL
Urvalsprov i form av kandidatuppsats eller relevant arbetsprov, eventuellt kompletterat med intervju. Väldokumenterade kunskaper i objektorienterad programmering ger företräde.
Studieplan
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2025
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2024, version 3
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2024, version 2
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2024, version 1
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2022
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2021
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 2
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2020, version 1
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2019
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2016
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2015
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2014
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2013
- Studieplan giltig från och med höstterminen 2012