Forskningskonferens "Barns rätt till utveckling"
- Datum: 25 november 2025, kl. 9.00–16.30
- Plats: Blåsenhus
- Typ: Konferens
- Arrangör: Fakulteten för utbildningsvetenskaper
Fakulteten för utbildningsvetenskaper bjuder in till en heldagskonferens på temat ”Barns rätt till utveckling”.
Årets konferens bygger vidare på tidigare initiativ till att samla forskare från alla ämnesområden vid Uppsala universitet som forskar om, med och för barn och unga. I år kommer konferensen att organiseras i parallella tematiska sessioner där varje presentation ges 15 minuter plus 5 minuters diskussion.
Konferensen inleds med en föreläsning av den internationellt erkända professorn Susan Danby – med lång erfarenhet av tvärvetenskaplig forskning om barn och unga där hon rör sig över flera forskningsfält som exempelvis utbildningsvetenskap, lingvistik, sociologi och medicin. Danby är vetenskaplig ledare för excellenscentret Digital Child och tillika hedersdoktor vid Uppsala universitet.
Delta som åhörare
Deltagandet är kostnadsfritt och Fakulteten för utbildningsvetenskaper står för lunch och fika under dagen.
Program
09.00–09.15
Inledning (Bertil Hammer-salen)
09.15–10.00
Keynote – Professor Susan Danby (Bertil Hammer-salen)
10.00–10.45
Hur lägger vi en grund för att hitta nya samarbeten? Cirkus (Bertil Hammer-salen)
10.40- 11.00
Kaffe, kaka och frukt
11.00–12.15
Parallella sessioner 1 – Spår A-C (se nedan)
12.15–13.15
Lunch
13.15–14.45
Parallella sessioner 2 – Spår A-C (se nedan)
14.45–15.00
Kaffepaus
15.00–16.15
Parallella sessioner 3 – Spår A-C (se nedan)
16.15–16.30
Paus
16.30–17.00
Gemensam avslutning och framåtblick (Bertil Hammer-salen)
17.00 –
Walk and talk to After Work (O’Neills pub)
Information om och schema för parallella sessioner i tre spår pdf, 198 kB.
Om temat
Temat "Barns rätt till utveckling" är ett av de forskningsområden som Uppsala universitet lyfte fram som ett prioriterat område för forskningssatsningar i sitt inspel till regeringens forsknings- och innovationspolitik. Som framhålls i universitets beskrivning av barns rätt till utveckling är detta något som påverkas av en mängd olika faktorer, såsom familjesituation, förskola och skola, boendemiljö samt barnens geografiska och socioekonomiska bakgrund. Temats komplexa karaktär gör att det finns behov av ett ökat mång- och tvärvetenskapligt samarbete för att skapa ny forskningsbaserad kunskap som kan bidra till barns rätt till utveckling.
Välkomna önskar Fakulteten för utbildningsvetenskaper genom,
Katarina Gustafson, Professor i Barn- och ungdomsvetenskap och
Håkan Forsberg, Docent i utbildningssociologi
Eventuella frågor rörande konferensen kan riktas till: