Örebro län, suppliker till länsstyrelsen 1719-1800

En supplik

Första sidan av en supplik från år 1719

Genom så kallade suppliker eller böneskrifter hade alla i Sverige rätt att framföra sin sak. Enligt en förordning från 1680 skulle detta först ske till kungens ställföreträdare ute i länet, det vill säga landshövdingen, som skulle behandla ärendet innan supplikanten hade rätt att skriva direkt till kungen. I de olika förfrågningarna och tvisterna i supplikerna kan man hitta kvinnors och mäns arbete omnämnt.

I supplikerna som inkom till länsstyrelsen i Örebro finner vi bland andra Olof Crissmansson i Åsby och hans grannar som inkvarterat en kommissarie i fem veckor, Hindrich Jansson och hans grannar i Skålen som ansöker om att få kola i sina kolmilor, och madame Maria Schytz som sålt stångjärn för 3000 daler kopparmynt.

Dessa suppliker har registrerats i databasen GaW som en del av projektet Att tilltala överheten. Suppliker som kulturarv och källa till kunskap. Det finns även ett register över inkomna suppliker till länsstyrelsen i Örebro att ladda ner från Riksarkivets ämnessida om suppliker.

En person med en slägga står uppe på en rykande kolmila

Arbete vid en kolmila. Foto från 1950. Kungl. konsthögskolan.

• Jezzica Israelsson, ”Supplikmål till länsstyrelsen”, i Jonas Lindström (red.), Fantastiska verb: hur man fångar uppgifter om kön och arbete, Västmanland 1720-1880 (Uppsala 2020).
  • Örjan Kardell, “Supplikers väg genom länsstyrelsen i Örebro”, Arkiv. En tidskrift om informationshanteringens alla aspekter nr. 2 (2023).

Beskrivning av källunderlaget

Inom ramen för projektet Att tilltala överheten. Suppliker som kulturarv och källa till kunskap har aktiviteter i enskildas suppliker till länsstyrelsen i Örebro åren 1719-1800 registrerats.

• Antal fall: 45
  • Antal aktiviteter: 134
  • Antal ord källtext: 13 592
  • Källtroget transkriberat: Ja
  • Bilder av originalkällan i GaW: Ja
  • Registrerat av: Örjan Kardell

Läs dokumentationen kring källunderlaget (pdf) Pdf, 168 kB.