Forskningsprojekt
ASSIST, ett reablement program för ett hälsosamt åldrande
I detta projekt arbetar vi med att vidareutveckla, implementera och utvärdera vårt unika reablement-program, ASSIST. Reablement är ett relativt nytt rehabiliterande förhållningssätt i Sverige
Grundidén i reablement är att hemtjänstpersonal och hälso- och sjukvårdspersonal stödjer och samarbetar med äldre personer att stärka deras förmågor och öka deras självständighet i önskade vardagliga aktiviteter i hemmet eller närmiljön. Reablement är en metod som står i kontrast mot ordinarie hemtjänstinsatser i dagens Sverige, men är i linje med FN´s stategiska vision om ett Hälsosamt Åldrande [Healthy Ageing] och den svenska strategin God och Nära Vård. ASSIST har potential att förändra förutsättningarna för äldre människors hälsa och välmående genom att äldre kan åldras på sina villkor i sitt egna boende.
Forskningen genomförs i samverkan med en tvärprofessionell forskargrupp vid Karolinska Institutet inom ramen för det FORTE finansierade forskningsprogrammet ”Framtidens Hälsosamma Åldrande” lett av Prof. Susanne Guidetti.
Ögonstyrd dator i vardagen för barn och unga med omfattande funktionsnedsättning
Tänk dig att leka, samtala och lära nya saker via ögonen? För en del barn är ögonen särskilt viktiga för kontakten med omvärlden. Teknik som styrs med ögonen ger barn och unga med omfattande rörelsehinder utan tal möjlighet att själva utforska och utföra aktiviteter samt kommunicera med andra. I forskningsprojektet pågår en multicenter interventionsstudie med ögonstyrd dator som hjälpmedel i skola och i hemmet. Teknikens påverkan på barnens aktivitetsrepertoar, självständighet och kommunikation i vardagen studeras över tid. Forskningen sker i samarbete med Helena Hemmingsson, professor Stockholms universitet samt med center i Sverige, Dubai och USA.
Länk till en film om forskningen: Ögonstyrd dator i vardagen
Partnering for Change (P4C) – en skolbaserad arbetsterapeutisk intervention i svensk skola (länk)
I forskningsprojektet prövas en arbetsterapeutisk skolbaserad intervention i svensk skola för att främja delaktighet i skolmiljön för elever med funktionsnedsättning. Interventionen är utvecklad och utvärderad i Kanada. I forskningsprojektet arbetar arbetsterapeut på uppdrag av och i nära samarbete med klasslärare för att möta behov av miljö- och aktivitetsanpassningar på klass- grupp- och individnivå. Arbetssättet utgår från universell design för lärande. Forskningen sker i samarbete med Helene Lidström, lektor vid Linköpings universitet och Marie Holmefur, professor vid Örebro universitet. Forskningssamarbete pågår även med forskare i Nederländerna som också utvärderar den skolbaserade interventionen.